Hlavní obsah

Dotace na e-auta moc netáhnou. První den přišlo pouhých 11 žádostí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tentokrát se žádné přetížení systému pod náporem zájemců nekonalo. Přestože stát ohlásil dotace na elektroauta pro firmy a živnostníky ve výši až 300 tisíc korun už před čtvrt rokem, v první den přijímání žádostí jich přišla jen hrstka. Ministerstvo průmyslu a prodejci nicméně tvrdí, že zájem se ještě zvedne.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Ilustrační foto

Článek

„V pondělí nám dorazilo celkem jedenáct žádostí,“ potvrdila mluvčí Národní rozvojové banky Klára Vaníčková. Právě tato banka dotace vyřizuje. Původně je měla spustit hned zkraje roku, ale nakonec se tak stalo až tento týden.

Vaníčková upozornila, že cesta k dotovanému elektromobilu začíná výběrem vozu a sjednáním úvěru u spolupracující leasingové společnosti nebo banky. „Proto lze očekávat, že rozjezd žádostí bude pozvolnější,“ podotkla.

Program představuje vůbec první výraznou státní podporu nákupu aut. Před patnácti lety se sice chystalo takzvané šrotovné, a to i pro běžné zákazníky, ale to se po schválení Sněmovnou na rozdíl od sousedních zemí nikdy nespustilo.

Elektromobilů v nabídce bazarů přibylo, ale pořád jich je jen zlomek

Ekonomika

K dosavadním zhruba 20 tisícům v Česku registrovaných elektromobilů by díky dotacím měly letos a příští rok přibýt na tuzemských silnicích nejméně čtyři tisíce dalších, plánuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Na dotace na nákup elektromobilů a nabíječek jsou připraveny skoro dvě miliardy korun.

„Největší zájem byl v lednu po oznámení podmínek dotace, zaznamenali jsme zhruba trojnásobnou poptávku po elektromobilech v meziročním srovnání,“ řekl Novinkám Martin Feller, obchodní ředitel Louda Auta, největšího tuzemského dealerství vozů značek Škoda a Hyundai. V únoru i březnu podle něj byla poptávka zhruba dvojnásobná a samotné pondělní spuštění příjmu žádostí už na tom nic nezměnilo. „Kdo teď chce elektromobil, už ho má většinou rezervovaný nebo objednaný do výroby,“ komentoval to Feller.

Firmy i soukromí podnikatelé mají zájem nejen o zcela nové vozy, ale i o zánovní a předváděcí elektromobily, nejvíce pak o modely Škoda Enyaq, Volkswagen ID a Ionic od Hyundaie.

Do 1,5 milionu

Základní podmínkou je mít na auto úvěr nejméně ve výši 300 tisíc korun, na který pak NRB poskytne záruku do 70 procent. Datum sjednání úvěru musí být nejdříve 18. března. Auto může mít firma nebo podnikatel již objednané, i zaplatit zálohu, doplatek ale musí být uhrazen ze zaručeného úvěru. Po prokázání vlastnictví vozu pak žadatel dostane proplacenou dotaci. První proplácení odhaduje NRB na druhou půlku dubna.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) Novinkám řekl, že věří, že zájem o pořízení elektromobilů i dobíječek se státní podporou bude ze strany podnikatelů velký.

„Chtěli jsme nastavit podmínky tak, aby z toho benefitovali zejména malí a střední podnikatelé. Umím si představit, že to nemusí být poslední dotační titul v téhle oblasti,“ řekl Novinkám Síkela. Ministerstvo předpokládá, že firemní elektromobily pořízené s podporou se za pár let ocitnou v bazarech, kde si je levněji koupí už kdokoli.

Pád Tesly. Její akcie si letos vedou nejhůře

Ekonomika

Vůz musí stát nanejvýš 1,5 milionu

Podporována jsou osobní auta s cenou maximálně 1,5 milionu Kč. Spodní hranice stanovena není. Auto nutně nemusí být nové, podmínky splňuje také vozidlo, které bude dodáno do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu a najeto bude mít méně než šest tisíc kilometrů. Ojetý elektromobil dnes stojí obvykle kolem milionu korun, výjimečně lze sehnat i o pár set tisíc levnější, například auta čínské značky MG.

Žádosti se přijímají do konce září příštího roku. V programu je 1,65 miliardy korun na pořízení aut a 300 milionů na dobíjecí stanice k nim. U dobíječky činí dotace až 150 tisíc Kč.

Dotace jsou z Evropské unie a jsou poskytovány v rámci Národního plánu obnovy. „Žádosti budeme zpracovávat podle termínu jejich doručení na naši elektronickou podatelnu,“ upřesnila za banku mluvčí Vaníčková. Neúplné žádosti vrátí k doplnění, tím ovšem přijdou ve frontě dozadu a vyřízení se protáhne.

Loni se v Česku prodalo 6640 elektromobilů, o 71 procent více než v roce 2022. Dohromady bylo na přelomu roku registrováno zhruba 20 tisíc nových a ojetých elektromobilů.

Letos v lednu a únoru prodeje stouply meziročně o čtvrtinu na 911 vozů.

Tesla Model 2 má dorazit příští rok s cenou okolo 630 tisíc

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám