Článek
V první pětce podle počtu prodaných osobních automobilů na českém trhu nedošlo k žádným změnám. První místo si udržela Škoda (viz tabulka), na druhém zůstává značka VW, následuje Peugeot, Ford, a Renault.
Podíl Škody na oficiálním českém trhu nových osobních aut za leden až listopad roku 2004 dosáhl 48,90 procenta, což je o necelé procento více než ve stejném období loni. Za leden až listopad 2004 se v Česku podařilo prodat vozy celkem 39 výrobních značek, což je o dvě značky méně než za rok 2003 (v roce 2004 zatím žádný prodej nevykázaly Rover a Maybach).
V podstatě u většiny značek došlo k poklesu prodejů. Výjimku tvoří, mimo již výše zmíněné VW, pouze značky Chevrolet/Daewoo (prodej 2383, nárůst o 42,95 %), Honda (628, nárůst o 5,03 %), BMW (1128, 13,48 %), Dacia (479, 648,44 %), Alfa Romeo (363, 87,11 %) a Maserati (17, 183,33 %).
Naopak prudce vzrostl zájem o užitková vozidla (do 3,5 tuny celkové hmotnosti), jichž se letos zatím prodalo 23 459 kusů, což je téměř 50procentní nárůst.
Nejúspěšněji prodávanou značkou je v této kategorii Ford s prodejem 3731 vozů (nárůst o 37,37 %). Druhý nejoblíbenější je letos značka VW, jež prodala 3705 aut (nárůst o 83,87 %). Následují tři francouzské značky v pořadí Peugeot, Renault a Citroen.
Ceny ojetin prudce klesly
Příčinou poklesu zájmu o nová auta může být prudký pokles ceny ojetin v Česku. Podle společnosti AAA Auto klesly letos ceny ojetých automobilů ve většině kategorií o desítky procent. Největší propad zaznamenala auta nad 600 tisíc Kč, jejichž cena se snížila až o polovinu.
Průměrná cena tři roky starého ojetého auta v Česku se pohybuje kolem 37 procent ceny nového vozu. Během tří let tak vůz ztratí 60 procent hodnoty. V sousedním Německu je tento poměr 43 procent, v Polsku 50 procent a v Maďarsku 53 procent.
Pořadí podle počtu prodaných osobních aut | ||
značka | prodáno kusů | změna (v %) |
Škoda | 59 620 | 1 |
VW | 7929 | +16,98 |
Peugeot | 5688 | -28,28 |
Ford | 5661 | -5,49 |
Renault | 5521 | -32,70 |