Článek
Kolonka se nachází na úpatí Střížovického vrchu na periferii Ústí nad Labem a čítá na 140 rodinných domů, ve kterých žijí přibližně čtyři stovky lidí. Všichni do jednoho si život zde zamilovali.
„Je to skoro vesnice, má své kouzlo. Máme tady k sobě blízko,“ ujistila reportéra Novinek jedna z místních obyvatel Zita Machková. „Předlice nejsou jen ghetto a vyloučená lokalita,“ doplnila s odkazem na sociální problémy v jiné části čtvrti, kde žijí zejména nepřizpůsobivé rodiny.

Kolonka z výšky, dětské hřiště ve spodní části fotografie by podle plánu měl nahradit dálniční přivaděč.
Již před dvaceti lety narušila kvalitu života v osadě výstavba průmyslové zóny, která vznikla nedaleko. Ač se to místním nelíbilo, podle Machkové uznali a pochopili priority rozvoje města. Naučili se žít v sousedství fabrik, zvýšené nákladní dopravy a s ní spojené prostituce. Lehké děvy totiž pravidelně poskytují sexuální služby řidičům kamionů zaparkovaných v lokalitě.
„Nedalo se s tím prostě nic dělat. Snažili jsme se, argumentovali u vedení města, předkládali návrhy. Marně. Výsledek byl takový, že jsme si zvykli,“ připustil další obyvatel Kolonky Antonín Kočí.
Místní doufali, že nic horšího je už nemůže potkat, jenže se mýlili. Zpět do stavu pohotovosti je dostal nedávno zveřejněný návrh nového územního plánu, respektive v něm avizované vybudování silniční propojky v ulici U Cintorína, která by přivedla automobilovou dopravu z Jateční ulice k dálnici D8.

Kolonka zahrnuje na 140 rodinných domů, ve kterých žijí přibližně čtyři stovky lidí.
V takovém případě by stovky náklaďáků denně projížděly přímo Kolonkou. Na to si místní zvyknout nechtějí.
Stavbě by navíc za oběť mělo padnout dětské hřiště, podle Kočího jediný výdobytek, který město dopřálo místním za to, že ve svém sousedství snáší neduhy spojené s průmyslovou zónou.
Oplocený areál je hojně využíván nejen dětmi, včetně těch z blízké mateřinky, ale slouží i k různým společenským akcím osadníků.
„Město by chystaným krokem trestuhodně zhoršilo hodnotu života pro lidi, kteří to zde milují. A to vše na úkor rozhodnutí vyjít vstříc majitelům komerčních pozemků, jejich pohodlí a zisku,“ nařkl Kočí magistrát, že upřednostňuje zájmy soukromých investorů před jistotami obyvatel kolonie.

Oplocené hřiště je hojně využívané nejen dětmi včetně těch z blízké mateřinky, ale slouží i k různým společenským akcím osadníků.
Město takové obvinění rezolutně odmítá. „Určitě nebyl záměr jít na ruku investorům. Dopravní koncepce se řešila z pohledu nejvíce logické a realizovatelné obslužnosti území,“ řekla Novinkám radní pro územní plánování Eva Fialová (ANO).
Obyvatelé Kolonky její argumentaci nevěří, a tak v těchto dnech aktivovali občanské sdružení, které bylo právě pro účely společného řešení problémů před lety založeno.
„Využijeme všech svých práv a veškerých prostředků ke zvrácení plánu města,“ zdůraznila Machková s tím, že prvním krokem bylo podání připomínek proti návrhu územního plánu podle platné legislativy.
Fialová ujistila, že magistrát se bude připomínkami zabývat, stejně jako všemi ostatními, které k návrhu územního plánu občané podali. „Každou připomínku budeme brát s respektem a budeme se jí věnovat. Na základě toho může dojít k přehodnocení nebo úpravě záměru,“ ujistila radní.
Připomínkám obyvatel Kolonky prý rozumí a chápe jejich negativní postoj. „Vnímám, že u určitých částí budeme hledat upravená řešení,“ podotkla Fialová a připomněla, že územní plán má definovat, jak by se mělo město rozvíjet a hledat k tomu i adekvátní řešení dopravní koncepce. „Nedefinuje ale, zda a kdy skutečně dojde k realizaci návrhu,“ dodala radní.


