Hlavní obsah

Řidiči chtějí další dálnice, otevřít kamenolom ale nechce ve svém okolí žádná obec

Středočeský kraj

Jen kousek od rozestavěné dálnice D6 u Hořoviček na Rakovnicku by se mohl těžit kámen potřebný právě na stavbu silnic a dálnic. Záměr otevřít lom v lokalitě Bukov oznámila společnost České štěrkopísky. Jenomže obce Hořovičky, která je i vlastníkem zdejších pozemků, s kamenolomem nesouhlasí.

Foto: České štěrkopísky

Provozovna Českých štěrkopísků u obce Velká Černoc na půli cesty mezi Rakovníkem a Žatcem

Článek

Záměr bude muset projít na základě rozhodnutí středočeského krajského úřadu z minulého týdne posouzením o vlivu stavby na životní prostředí. Geologické průzkumy v lokalitě podle vyjádření těžební společnosti potvrdily přítomnost bohatého ložiska, které má potenciál zásobovat region kvalitním stavebním kamenem.

Největší výhodu kamenolomu firma spatřuje v jeho poloze přímo u nově budované dálnice D6, díky níž bude naprostá většina nákladní dopravy vyvedena zcela mimo okolní obce. Na stavbu zdejšího chybějícího úseku dálnice se ale používat nebude. Zatímco dálnice má být hotová mezi lety 2027 a 2028, harmonogram projektu počítá s otevřením kamenolomu nejdříve v roce 2032. Kámen by se tak vozil na jiné stavby. I tak si firma polohu pochvaluje.

„Ze spousty pískoven a lomů často musí nákladní vozidla projíždět přes několik vesnic po úzkých silnicích, než se probojují k první rychlostní komunikaci. V tomto případě však ložisko leží jen pár kilometrů od nájezdu na dálnici D6, takže tranzitní doprava by vůbec nezatěžovala žádnou z okolních obcí,“ uvedl mluvčí Českých štěrkopísků Petr Dušek, podle něhož nový kamenolom přímo u dálnice D6 může zmírnit stavební surovinovou krizi ve středních Čechách.

Obhajoval, proč je otevření kamenolomu ve veřejném zájmu. „Nejnázorněji jej ilustruje právě dokončovaný nový patnáctikilometrový úsek dálnice D6 u Hořoviček a Hořesedel. Na jediný kilometr spotřebují stavbaři asi 50 tisíc tun stavebního kamene. I této základní stavební suroviny přitom začíná být nedostatek,“ dodával Petr Dušek.

Foto: České štěrkopísky

Mapa vyznačuje místo dotčené předpokládanou těžbou.

Dotčená obec Hořovičky to ale vidí jinak a na krajský úřad zaslala zcela odmítavé stanovisko. „Obec jako vlastník nemovitostí v daném regionu absolutně nesouhlasí,“ zaslala Novinkám stanovisko Hořoviček, kolem nichž už vede nový úsek dálnice D6, její starostka Andrea Mendíková.

Lom místo lesa

Jedním z hlavních argumentů obce je to, že lom by znamenal vykácení lesa. „Daný pozemek je veden jako pozemek lesní a je určený k plnění funkce lesa. Zájem na realizaci daného soukromého záměru nepřevyšuje existenci daného státního lesa,“ uvedla starostka ve svém vyjádření. Obec podle starostky vůbec nepřipouští, aby vznikly v tomto lese škody a nesouhlasí, aby se případné škody řešily předpokládanými finančními náhradami. „Ty samy o sobě krajině nepomohou,“ podotkla starostka Mendíková.

Ta upozornila na to, že zhruba v kilometrové vzdálenosti se nacházejí obydlené osady Bukov, Bedlno nebo Chotěšov a nejblíže, zhruba 300 metrů, je Rudolfova myslivna. Podle záměru má těžba zabrat skoro 240 tisíc metrů čtverečních plochy, což je asi 50 fotbalových hřišť. Během provozu by to znamenalo denně kolem 160 jízd nákladních aut, tedy 80 prázdných aut do lomu a 80 plných pryč. Ročně by se mělo vytěžit asi 700 tisíc tun kamene, společnost předpokládá těžbu po dobu takřka tří desítek let.

Podle Duška je nyní ve středních Čechách 37 ložisek, ale všechna byla otevřena ještě před rokem 1989 a zásoby se v nich tenčí a chystá se jejich postupné zavírání. „Region přitom disponuje dostatečnými zásobami kvalitního stavebního kamene. Otevření nových kamenolomů ale v praxi naráží na nesouhlas dotčených obcí a komplikovanou dopravní obslužnost,“ připouštěl Dušek.

Výběr článků

Načítám