Hlavní obsah

Plzeň rozkope dvě páteřní tramvajové trati, výluka se potáhne měsíce

3:10
3:10

Poslechněte si tento článek

Plzeň

Dvě zásadní rekonstrukce tramvajových tratí spojené s několikaměsíční výlukou chystá na letošní rok plzeňská radnice. Napřed dojde na frekventovanou křižovatku U Jána v centru města, potom na Skvrňanskou a Přemyslovu ulici.

Křižovatka U Jána v centru Plzně Video: Ivan Blažek, Novinky

Článek

U Jána se původně počítalo s celkovou přestavbou tohoto uzlu, především s doplněním doposud chybějících přechodů pro chodce. Kvůli obavám ze zhoršení už tak špatné dopravní situace ve městě, kterou komplikuje řada jiných staveb, ale magistrát tuto akci zatím omezil právě jen na výměnu tamních kolejových oblouků. „Jsou v tomto hodně zatěžovaném místě ve velmi špatném technickém stavu,“ upozornil Aleš Tolar (STAN), náměstek plzeňského primátora.

„Práce začnou poslední červnový víkend a potrvají do počátku srpna,“ upřesnil Tolar. Automobilovou dopravu čekají dílčí omezení, tramvajovou kompletní výluka. „Mezi zastávkou Sady Pětatřicátníků a hlavním nádražím budou cestující přestupovat na autobusy náhradní dopravy,“ uvedl Tolar.

Po dvojce jednička

Až to skončí U Jána, začne rozsáhlá obnova kolejiště ve Skvrňanské a Přemyslově ulici, tedy trati, po níž jezdí linka č. 2. Od Palackého náměstí až po křižovatku u Škodovky. Akce bude podle náměstka primátora Pavla Bosáka (Piráti) rozdělená do čtyř etap. „Začneme od křižovatky u Centrálního autobusového nádraží ke křížení Skvrňanské a Tylovy ulice,“ sdělil Bosák.

Napřed dojde na troleje, v dalších fázích na koleje, ale také na vodovod, kanalizaci, nástupní ostrůvky, chodníky, semafory nebo na veřejné osvětlení. Část prací skončí až příští rok. Po dobu stavby budou muset cestující mezi Palackého náměstím a konečnou „dvojky“ na Skvrňanech využívat náhradní autobusy.

V příštích letech to zřejmě nebude lepší. Městská Správa veřejného statku ještě letos zahájí projekční práce na rekonstrukci téměř dvou kilometrů tramvajové trati linky č. 1 v Lidické ulici, od Karlovarské až ke Studentské ulici. „Nejstarší úsek v této lokalitě pochází z roku 1986 a dosud neprošel větší opravou,“ připomněl Tolar.

Mezi kolejemi se to má po jejich výměně zazelenat, stejně jako na už zmodernizovaném úseku stejné linky od Studentské po konečnou v Bolevci. V plánu je také zrušení a zasypání dávno zaslepených podchodů.

Trolejbusy na sídliště

Vzniká také dokumentace pro zcela novou trolejbusovou trať, která má vést z centra přes Roudnou na sídliště Lochotín a Košutka. „Trolejové vedení bude vystavěno v ulicích Otýlie Beníškové, Karlovarská, Lidická, Alej Svobody, Sokolovská, Gerská, Studentská a Krašovská,“ zrekapitulovala Hana Josefová z tiskového odboru magistrátu.

Zmíněný projekt má umožnit elektrizaci současných autobusových linek 33, 40, 27 a v budoucnu i 30 a 20.

Od ulice Otýlie Beníškové mají trolejbusy zajíždět přes centrální náměstí Republiky až do Goethovy ulice, kde již troleje jsou. Při jízdě přes náměstí ale budou vozy muset patrně využít bateriový pohon. „Daným úsekem sice trolejbusová trať vedla již v letech 1949 až 1977, její obnova je ale v současnosti komplikovaná z majetkoprávních důvodů,“ uzavřela Josefová.

Výběr článků

Načítám