Hlavní obsah

Cesta pro losy či medvědy u Jablunkova stále není. Stát ji slíbil už před 19 lety

Mosty u Jablunkova

Aby se zabránilo kolizi velkých savců na silnicích, především losů, medvědů, vlků a rysů, tak je zapotřebí zvířatům bezpečně upravit přírodní koridory. Jeden z nejvýznamnějších migračních tahů ve střední Evropě je na Jablunkovsku v Beskydech. Už dávno zde měl stát ekodukt nad silnicí I/11 u Mostů u Jablunkova. Slíbil to alespoň stát, když v roce 2006 podepsal dohodu s ekologickými organizacemi kvůli výstavbě nošovické automobilky Hyundai.

Ekodukt u Mostů u JablunkovaVideo: ŘSD ČR

Článek

Jenže zatímco se auta začala vyrábět už za dva roky od podpisu, tak slíbený nadchod pro zvěř stále nestojí.

„Již devatenáct let uplynulo od podepsání mezinárodní Deklarace porozumění o způsobu výstavby jihokorejské automobilky v Nošovicích, ale přírodní koridor pro velké savce, včetně ekoduktu nad silnicí I/11, stále chybí. Přitom Moravskoslezský kraj, ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí a Správa CHKO Beskydy v Deklaraci uznaly, že jde o důležitou stavbu,“ připomněl předseda ekologického spolku Děti Země Miroslav Patrik.

Dodal, že Děti Země považují za hlavního viníka průtahů Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

„Neboť podle nás je stavba ekoduktu mimo jeho zájem. Připadá nám, že Deklarace se týkala jen čtyř spolků (Děti Země, Beskydčan, Půda pro život a Ekologický právní servis - pozn. redakce), nikoliv státní moci. Pro tu zřejmě neměla žádnou hodnotu,“ zkonstatoval nespokojeně Patrik s tím, že pro ně je to další důkaz neschopnosti a arogance ŘSD, potažmo státu.

Jablunkovskou brázdou putují velcí savci mezi Českem, Polskem a Slovenskem, tedy mezi Moravskoslezskými a Slezskými Beskydami, ale také Karpaty. Nadchod pro zvěř u Jablunkova patří mezi prioritní stavby Česka podle liniového zákona, avšak o jeho realizaci se rozhodlo až v roce 2018, tedy dvanáct let po podpisu Deklarace. Stavební úřad v Mostech u Jablunkova vydal stavební a územní rozhodnutí až v červnu 2023. Letos v listopadu byla jeho platnost prodloužena o další dva roky.

Foto: ŘSD ČR

Takto má vypadat nadchod pro velké savce na Jablunkovsku (vizualizace).

„Přesně podle zákona“

Mluvčí ŘSD Miroslav Mazal Novinkám sdělil, že aktuálně je vybrán zhotovitel stavby a bylo předáno staveniště. „Výstavba ekoduktu za zhruba 175 milionů korun tak začíná, uvedení do provozu je naplánováno v roce 2028. Co se týká přípravy stavby, tak se jednalo o velice dlouhý proces. Postupovali jsme přesně podle zákona, což se datuje na roky vyřizování a vyjadřování, posudků, podkladů a podobně,“ vysvětlil Mazal.

Podle předsedy Dětí Země se však žádný spolek povolovacích procesů aktivně neúčastnil. „Stále slyšíme, jak stát umí rychle připravit a postavit dálnice, ale údajně mu v tom brání zákonodárci a spolky. A jakmile se objeví naléhavý veřejný zájem ochrany přírody na vybudování jednoduchého ekoduktu k podpoře migrace vzácných druhů velkých savců, který ani nemá žádné výrazné a aktivní kritiky, musíme na výsledek čekat více než dvacet let,“ divil se Patrik.

Jablunkovská brázda je jedním z nejvýznamnějších migračních tahů ve střední Evropě. Migrační koridory jsou v krajině poslední místa, kudy se může zvěř přesouvat, aby se neizolovala, nedocházelo k příbuzenskému křížení a tím pádem i k zániku druhů.

Foto: ŘSD ČR

Zaznačení plánovaného ekoduktu u Jablunkova v mapě.

Výběr článků

Načítám