Článek
Jenže zatímco se auta začala vyrábět už za dva roky od podpisu, tak slíbený nadchod pro zvěř stále nestojí.
„Již devatenáct let uplynulo od podepsání mezinárodní Deklarace porozumění o způsobu výstavby jihokorejské automobilky v Nošovicích, ale přírodní koridor pro velké savce, včetně ekoduktu nad silnicí I/11, stále chybí. Přitom Moravskoslezský kraj, ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí a Správa CHKO Beskydy v Deklaraci uznaly, že jde o důležitou stavbu,“ připomněl předseda ekologického spolku Děti Země Miroslav Patrik.
Dodal, že Děti Země považují za hlavního viníka průtahů Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).
„Neboť podle nás je stavba ekoduktu mimo jeho zájem. Připadá nám, že Deklarace se týkala jen čtyř spolků (Děti Země, Beskydčan, Půda pro život a Ekologický právní servis - pozn. redakce), nikoliv státní moci. Pro tu zřejmě neměla žádnou hodnotu,“ zkonstatoval nespokojeně Patrik s tím, že pro ně je to další důkaz neschopnosti a arogance ŘSD, potažmo státu.
Jablunkovskou brázdou putují velcí savci mezi Českem, Polskem a Slovenskem, tedy mezi Moravskoslezskými a Slezskými Beskydami, ale také Karpaty. Nadchod pro zvěř u Jablunkova patří mezi prioritní stavby Česka podle liniového zákona, avšak o jeho realizaci se rozhodlo až v roce 2018, tedy dvanáct let po podpisu Deklarace. Stavební úřad v Mostech u Jablunkova vydal stavební a územní rozhodnutí až v červnu 2023. Letos v listopadu byla jeho platnost prodloužena o další dva roky.

Takto má vypadat nadchod pro velké savce na Jablunkovsku (vizualizace).
„Přesně podle zákona“
Mluvčí ŘSD Miroslav Mazal Novinkám sdělil, že aktuálně je vybrán zhotovitel stavby a bylo předáno staveniště. „Výstavba ekoduktu za zhruba 175 milionů korun tak začíná, uvedení do provozu je naplánováno v roce 2028. Co se týká přípravy stavby, tak se jednalo o velice dlouhý proces. Postupovali jsme přesně podle zákona, což se datuje na roky vyřizování a vyjadřování, posudků, podkladů a podobně,“ vysvětlil Mazal.
Podle předsedy Dětí Země se však žádný spolek povolovacích procesů aktivně neúčastnil. „Stále slyšíme, jak stát umí rychle připravit a postavit dálnice, ale údajně mu v tom brání zákonodárci a spolky. A jakmile se objeví naléhavý veřejný zájem ochrany přírody na vybudování jednoduchého ekoduktu k podpoře migrace vzácných druhů velkých savců, který ani nemá žádné výrazné a aktivní kritiky, musíme na výsledek čekat více než dvacet let,“ divil se Patrik.
Jablunkovská brázda je jedním z nejvýznamnějších migračních tahů ve střední Evropě. Migrační koridory jsou v krajině poslední místa, kudy se může zvěř přesouvat, aby se neizolovala, nedocházelo k příbuzenskému křížení a tím pádem i k zániku druhů.

Zaznačení plánovaného ekoduktu u Jablunkova v mapě.


