Hlavní obsah

Začala architektonická soutěž na podobu obřího dopravního terminálu v Liberci

3:52
3:52

Poslechněte si tento článek

Architektonická soutěž odstartovala přípravy na stavbu nového dopravního terminálu pro vlaky, autobusy i tramvaje v Liberci. Obří dopravní uzel za přibližně dvě miliardy má vyrůst přímo v areálu současného vlakového nádraží a zahrne i přeměnu okolí, včetně velké křižovatky před nádražím.

Nový vlakový koridor Mladá Boleslav – Liberec a přestavba libereckého hlavního nádraží Video: Správa železnic

Článek

Soutěž společně vyhlásily Správa železnic, Liberecký kraj a statutární město Liberec. Je vypsána jako otevřená dvoufázová a zájemci o účast mohou v první fázi podávat soutěžní návrhy do 31. července tohoto roku.

„Jde o ambiciózní projekt, který významně zlepší nejen přístup k vlakům, ale také k ostatním druhům veřejné dopravy v rámci připravovaného dopravního terminálu. Současně pomůže nastartovat transformaci celého území,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Cílem Správy železnic není podle něj nic menšího než vrátit libereckému nádraží původní lesk a učinit z něj opět pulzující srdce celé lokality, které nabídne všem cestujícím snadnou orientaci a intuitivní přestup na navazující druhy dopravy.

Foto: Správa železnic

Současný pohled na vlakové nádraží a jeho okolí v Liberci

Centrálním prvkem nového dopravního terminálu zůstane současná historická budova nádraží z roku 1859, kterou čeká rekonstrukce. V prostorách nádraží se ale počítá i s demolicemi některých objektů a snížen bude počet kolejišť.

Proměnou projde i prostor v okolí nádraží

Součástí soutěže bude také prověření budoucí zástavby stávajícího autobusového nádraží, kde je plánována výstavba kapacitního parkovacího domu a bytových domů. Architekti by zároveň měli v rámci soutěže zohlednit připravovanou rekonstrukci budovy Skloexportu, která by mohla sloužit jako administrativně-správní centrum.

„Projekt nového terminálu považuji za klíčový, protože podobné stavby s sebou zpravidla přinášejí i silný ekonomický impulz. V jejich blízkosti se často soustřeďují podnikatelské a rozvojové aktivity. A to je přesně to, co moderní Liberec potřebuje,“ uvedl primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).

Denně tímto dopravním uzlem projede zhruba 45 tisíc cestujících a předpokládá se, že se s otevřením nového terminálu jejich počet ještě zdvojnásobí. Ruku v ruce s plánováním nového terminálu jde totiž i připravovaná výstavba koridoru pro rychlejší železniční spojení mezi Libercem a Prahou, jehož stavba má začít v roce 2030.

Foto: Správa železnic

Budoucí podoba libereckého terminálu

„Dlouhodobou snahou Libereckého kraje je zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou. S tím souvisí i celková modernizace libereckého vlakového nádraží a vznik nového krajského dopravního terminálu. Jeho základem se stane stávající budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města,“ dodal k záměru hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Architektonicko-urbanistické návrhy přihlášené do soutěže bude hodnotit porota složená ze zástupců všech tří zadavatelů, tedy Správy železnic, Libereckého kraje a města Liberec, a nezávislých odborníků z oblasti architektury a dopravy. Pět nejlepších pak vyzve k jejich dopracování ve druhé fázi. Výsledky by měly být známy na začátku roku 2026, kdy budou rovněž představeny veřejnosti.

Výběr článků

Načítám