Hlavní obsah

Soud zamítl i třetí stížnost, potvrdil platnost trasy důležité silnice z Brna na sever

2:49
2:49

Poslechněte si tento článek

Brno

Nejvyšší správní soud zamítl i třetí kasační stížnost týkající se aktualizace územního plánu, která mimo jiné stanovuje trasu důležité silnice I/73 z Brna na sever. Měla by odlehčit především přetížené komunikaci I/43.

Foto: Petr Kozelka, Novinky

Nejvyšší správní soud

Článek

O zamítnutí předešlých dvou kasačních stížností informovaly Novinky před týdnem. Ve středu soud zveřejnil v rozhodnutích zamítnutí třetí, tedy poslední kasační stížnosti. „Věřili jsme, že i třetí kasační stížnost, která byla v podstatě stejného charakteru, bude zamítnuta. Tím pádem to vypadá, že po stránce územního plánování nic nestojí v cestě stavby silnice I/73,“ řekl Novinkám radní kraje pro územní plánování Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu).

Rozhodnutí soudu přivítal i starosta Kuřimi Drago Sukalovský (Kuřimská občanská liga). „Je to po těch letech rozhodování dobrá zpráva,“ poznamenal Sukalovský, jehož města se stejně jako dalších obcí na sever od Brna stavba klíčové silnice týká. Podle Sukalovského totiž už přetížená doprava omezuje cokoliv, ať už je to dojíždění do práce nebo ochota investorů něco postavit.

Foto: archiv ŘSD

Trasa I/73 má vést od D1 přes městskou část Brno-Bystrc a dále na sever

Nový územní plán kraje je platný od roku 2016. V roce 2020 zastupitelé schválili jeho aktualizaci, na níž závisela příprava důležitých staveb jako například komunikace vedoucí od dálnice D1 přes Brno a dále na sever. Dříve byla silnice známá jako R43 nebo D43, nyní nese název I/73.

V minulosti brněnský krajský soud zamítl žaloby na aktualizaci. Odpůrci v podobě jednotlivců, spolků a obcí se tak obrátili na Nejvyšší správní soud. Ten všechny tři kasační stížnosti zamítl.

Odpůrci zpochybňovali výběr trasy čtyřproudové komunikace I/73, která bude na D1 napojená u městské části Brno-Bosonohy a povede přes městskou část Bystrc na sever na Kuřim a dále až na Moravskou Třebovou. Kritici poukazovali na nedostatečné posouzení variant, kdy druhá varianta počítala se západním obchvatem Brna až kolem Veverské Bítýšky.

Kritizovali ale i vypořádání námitek a připomínek a poukazovali na zmatečnost řízení. Podle Nejvyššího správního soudu ale postupoval krajský soud při rozhodování správně a aktualizace byla pořízena správným způsobem.

Související témata:

Výběr článků

Načítám