Hlavní obsah

Silničáři pod brněnskými Vinohrady s pomocí odstřelu hloubí průzkumnou štolu pro tunel

2:14
2:14

Poslechněte si tento článek

Brno

Do vyhloubení skoro 1,5 kilometru dlouhé průzkumné štoly, na jejímž místě vznikne silniční tunel pod brněnskou čtvrtí Vinohrady, se v uplynulých dnech pustilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jedná se o klíčovou stavbu, která se stane součástí velkého městského okruhu. První auta tunelem projedou v roce 2032. 

Foto: ŘSD

Ražba průzkumné štoly pro silniční tunel, který povede pod brněnskými Vinohrady. Místo je na dně 27 metrů hluboké šachty a k pracím byly použity trhaviny.

Článek

Dělníci nejprve vykutali 27 metrů hlubokou těžební šachtu. K hloubení štoly samotné nyní použili 50 kilogramů expanzních náloží. „Další odstřely po překonání betonových pilot těžní šachty nyní nepředpokládáme,“ sdělil Novinkám ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.

Pokračující odstřely v podzemí by se tak mohly konat počátkem druhé poloviny příštího roku, kdy by dělníci zhruba ve dvou třetinách štoly mohli narazit na geologicky velmi tvrdé podloží. O využití trhacích prací se odborníci rozhodnou až podle charakteru horniny. Štola bude hotova na podzim roku 2027. Projekt vyjde na přibližně tři čtvrtě miliardy korun.

Foto: ŘSD

Uprostřed pod žlutou konstrukcí šachta, na jejímž dně se kutá průzkumná štola.

Stavba průzkumné štoly k budoucímu tunelu Vinohrady pokračuje podle harmonogramu. „Již máme dokončenou a vyhloubenou těžební šachtu a hotové práce na inženýrských sítích,“ doplnil Fiala. Tunel Vinohrady bude po dokončení napojen na jeho současné zakončení, které je v oblasti Tomkova náměstí. Z velkého městského okruhu stojí zatím polovina.

Brněnský velký městský okruh pomalu roste

Tunel podstatně uleví dopravě v severovýchodní části Brna, a to v úseku mezi Tomkovým náměstím, kde vznikla v uplynulých letech estakáda, a Ostravskou radiálou, tedy velmi rušnou hlavní výpadovkou z centra Brna směrem na Vyškov, Olomouc a dál na Ostravu.

Foto: ŘSD

Plánek budovaného brněnského velkého městského okruhu. Modrá část je hotova. Na plánku je zakreslen i tunel Vinohrady.

Loni se okruh rozrostl hned o tři části. Megastavbou byla část okruhu Žabovřeská. Měří 920 metrů a bylo nutné postavit i 500 metrů dlouhý tunel pro tramvaje. Jde o čtyřproudovou silnici, kterou bylo třeba vměstnat do úzkého pruhu mezi skalní masiv a koryto řeky Svratky.

Foto: ŘSD

Pohled do 27 metrů hluboké šachty, na jejímž dně se hloubí průzkumná štola.

Předběžně se v roce 2030 počítá s otevřením 2,9 kilometru dlouhé silnice Ostravská radiála, až o dalších pět let později pak přibude Bratislavská radiála. Ještě předtím vznikne tunel pod Vinohrady a nutné je vyřešit vedení silnice v oblasti Červeného kopce.

Výběr článků

Načítám