Článek
„Cílem dnešního výjezdu kropících vozů je srážet znečišťující látky v ovzduší a krátkodobě snížit vysoké koncentrace přízemního ozónu, které jsou typické pro horké letní dny s minimálním prouděním vzduchu,“ informovala Novinky mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.
Kropící vozy vyjely po dvouleté pauze, vedení Prahy totiž přestalo kropení ulic v parných dnech skrze Technickou správu komunikací objednávat a to i přes to, že veškerá technika je připravena.
Kropení a mlžení podle Pražských služeb obecně osvěžuje klima ve městě, ale zejména snižuje prašnost a intenzitu přízemního ozónu, který je pro lidský organismus dráždivý, jak uvádí odborníci.

Někteří lidé by častější kropení ocenili.
„V minulosti se v Praze obecně kropilo a mlžilo více, v současnosti méně. Například v roce 2018 jsme vyjížděli kropit a mlžit 35×, předloni 4× (plus jednou jen Prahu 1 na její vlastní žádost i náklady), loni ani jednou a letos poprvé ve čtvrtek 14. srpna. Proč tomu tak je, není otázka na nás, o tomhle skutečně nerozhodujeme,“ prozradil Novinkám mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický.
Cisterny vyrážely v minulých letech do ulic vždy po třech po sobě jdoucích dnech, kdy teplota přesáhla 25 °C.
Jak Novinkám prozradil vedoucí technicko-výrobního odboru Pražských služeb Zdeněk Záluský, tak denní spotřeba všech mlžících vozů je zhruba 660 m3 a jeden vůz na jedno naplnění (5-10 m3 podle specifikace) osvěží ulice o průměrné délce 17 kilometrů. Celkově stojí Prahu celý den kropení přibližně 100 tisíc korun.
Zájem o kropení ze strany vedení Prahy opadl po nástupu současné náměstkyně pro životní prostředí za Pirátskou stranu Jany Komrskové.
„Je to nehospodárné“
Ta ve svých dřívějších vyjádřeních uvedla, že je efekt mlžení krátkodobý a kvůli používání pitné vody nehospodárný. Technická správa komunikací navíc prý dostávala stížnosti na nehospodárné nakládání s pitnou vodou.

Během pátku bude kropící vůz objíždět Prahu znovu.
I přes tato dřívější vyjádření se ale ve středu odpoledne na instagramovém profilu Jany Komrskové objevil příspěvek, ve kterém rozebírá hrozby horkých dní a v jednom z odstavců vyjmenovává i opatření, které město vykonává, aby zmírnilo dopady.
Konkrétně zmiňuje: „Kropíme ulice, aby se snížilo rozpálení betonových a asfaltových ploch.“ To je ale v rozporu nejen s jejími předchozími názory ale také s informací, že Technická správa komunikací dnes objednala mlžící vozy jen kvůli překročení informativní prahové hodnoty přízemního ozónu (O3), jehož koncentrace se vlivem horkého a slunečného počasí výrazně zvýšily, tedy ne prvotně kvůli vysokým teplotám.
S tím, že pražský magistrát od ochlazování ulic tímto způsobem upustil, se nechce smířit vedení Prahy 1, které se rozhodlo mlžení zajišťovat prostřednictvím svých dobrovolných hasičů i ve dnech, kdy Technická správa komunikací službu neobjedná.
Používá nepitnou vodu z hasičské nádrže nebo průsakovou vodu z kolektorové sítě, což je podle radnice ekologické i ekonomické řešení.

Také dobrovolní hasiči z Prahy 1 vyrazili ve čtvrtek chladit ulice.
„Praha 1 není jen turistické centrum – máme tu tisíce obyvatel, kteří trpí stejnými vedry jako návštěvníci. Proto letos kropíme nejen hlavní ulice, ale i rezidenční lokality. Chceme, aby se lidé cítili komfortněji a bezpečněji, ať už žijí v centru, nebo na jeho klidnějších místech,“ uvedla starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09).
Technická správa komunikací plánuje vyjet do ulic i v pátek, kdy se očekává vyvrcholení tropických dní.