Článek
Od ministerstva životního prostředí už stavba této části Pražského okruhu získala souhlasné stanovisko o vlivu na životní prostředí (EIA). Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) tak už lze začít s výkupy pozemků. To se ale obcím nelíbí.
„Pokud dojde k vyvlastnění pozemků, postaví se dálnice a teprve pak soud rozhodne, že stanovisko EIA bylo nezákonné. Kdo ponese odpovědnost?“ ptala se starostka Dolních Chaber Kateřina Šilhová Šafránková (STAN). V této pražské městské části se podle starostky dotknou výkupy pozemků pro stavbu desítek lidí.
„Jde o to, že dokumentace EIA není podrobně rozpracovaná a získala kladné stanovisko s tím, že se má postupně dopracovat. V této fázi se proti tomu nemůžeme podle naší legislativy nijak bránit a musíme čekat až na stavební řízení. Pak už ale může být pozdě,“ vysvětlovala starostka.

Mapa plánované části Pražského okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí
Podobně to vidí starosta Suchdola, který bude výstavbou nejvíce dotčen. Dálnice v podobě tunelu povede takřka středem této městské části. „Schválená dokumentace neodpovídá realitě,“ mínil starosta Suchdola Petr Hejl.
„Podle EIA by se neměl bourat žádný dům, ale příprava stavby je vedena tak, že se má jeden bourat. Navíc se kvůli přeložce vysokého napětí bude rozšiřovat zábor, což některé pozemky znehodnotí. Ukazuje se, že dokumentace EIA je jen cár papíru,“ dodal Hejl, který se obává daleko závažnějších dopadů stavby, než jaké stávající dokumentace řeší.
Suchdol pak podle něj bude přeťat 150 metrů širokým koridorem nad plánovaným tunelem, který bude takřka nevyužitelný. „Nebude se na tom smět nic stavět, snad jen zřídit hřiště a vysázet nízké keře,“ lamentuje starosta.

Mapa plánované části Pražského okruhu mezi Ruzyní a Suchdolem
Podle ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic se však postupuje zcela v souladu s legislativou. „S výkupy už se musí začít. Kdybychom nezačali, tak stavba nikdy nebude a bude se pořád oddalovat. Není to povýšenecké rozhodnutí, se samosprávami se jedná a budeme samozřejmě jednat dál, všem připomínkám jsme vyšli maximálně vstříc. Není zodpovědné připustit, že by se to celé mělo rozvrátit, a vracet se o 40 let zpět,“ reagoval na výtky starostů ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Upravili jsme projekt tak, aby to byl co nejmenší negativní zásah do území. V Suchdolu se například oddálila mimoúrovňová křižovatka, přivaděč Rybářka je přeprojektovaný pod terén a řeší se další technické věci podle platné EIA. Stavba musí vzniknout, potřebuje ji Praha i celá ČR. Další zdržování by ničemu nepomohlo,“ doplnil ministr Kupka.
Podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla se nyní dokončuje koncepce stavby. „Se samosprávami intenzivně jednáme a snažíme se vyhovět. Letos se začne s přípravou výkupů a příští rok chceme požádat o povolení stavby,“ upřesnil Mátl, který odmítl výtky suchdolského starosty, že se nově přišlo s demolicí domu. „Dokumentace EIA se vůbec demolicemi nezabývá. Změny, které děláme, se ještě znovu budou posuzovat, zda nezasahují víc, celý tento proces je zcela legitimní,“ ujišťoval Radek Mátl.