Hlavní obsah

Zlín chystá revoluci v řízení dopravy, inteligence propojí křižovatky s auty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zvýšit plynulost a bezpečnost městské dopravy pomocí umělé inteligence v krajském městě se rozhodla zlínská radnice. Právě v těchto dnech vrcholí příprava návrhu inteligentního telematického systému (ITS). Zlín se tak chce stát moderním evropským městem, které hraje prim v dopravní telematice.

Foto: MMZ, Právo

Vizualizace nového dopravního systému, který chce ve Zlíně zavést radnice do roku 2026.

Článek

Zavedení nové dopravní technologie do praxe znamená, že ITS bude s pomocí inteligentních prvků schopen hlídat plynulý průjezd křižovatkami napříč městem.

„Systém bude dokonalou pastí pro nezodpovědné řidiče, jelikož bude umět rozpoznat a současně předat informaci o nejčastějších přestupcích, které trápí město Zlín, a to hlídání zastavení v křižovatce, průjezd na červenou, otáčení vozidel v křižovatce a ohrožení chodců na přechodech. Způsob a rozsah kontroly se přitom budou dále konzultovat s městskou i státní policií,“ přiblížil zlínský radní Václav Kovář (ANO), který má v kompetenci dopravu a její alternativní způsoby.

Výměnou za zvýšenou zodpovědnost dostanou řidiči unikátní systém pro plynulý a bezpečný průjezd městem.

Foto: MMZ, Právo

Vizualizace nového dopravního systému, který chce ve Zlíně zavést radnice do roku 2026.

Součástí projektu bude instalace komunikační technologie C2X, která umožní komunikaci nejen mezi vozidly, ale i mezi 45 městskými křižovatkami včetně přechodů. Tato technologie se už nachází v některých nově vyrobených automobilech a od letošního roku jí bude povinně vybaven každý nově vyrobený vůz.

Spustit nový dopravní systém za zhruba 225 milionů korun chce zlínská radnice v závěru roku 2026. S realizací začne už dříve, a to v polovině příštího roku.

Součástí inteligentního systému se stanou nové semafory, datové sítě, senzory a moderní technologie pro řízení dopravy v reálném čase. Novinka navíc umožní preferovat linky městské hromadné dopravy nebo bezpečný průjezd složek integrovaného záchranného systému.

„Mozkem celého systému se stane vlastní dopravní a informační dispečink napojený na všechny dispečinky ve městě. Semafory a sledovaná místa se prostřednictvím vysokokapacitní přenosové sítě propojí s dopravním dispečinkem, tak aby se zde mohla v aktuálním čase zpracovávat veškerá data potřebná pro operativní řešení dopravních situací,“ popsal Kovář.

Foto: MMZ, Právo

Vizualizace nového dopravního systému, který chce ve Zlíně zavést radnice do roku 2026.

Speciální telematické prvky technologie C2X umístěné na křižovatkách budou navíc informace o aktuálním stavu v úseku přímo podávat motoristům. „Například upozorní na přítomnost chodců a cyklistů na křižovatce, čímž pomohou zabránit možným kolizím. Právě tato technologie představuje v současnosti a blízké budoucnosti obecně přijímaný koncept vzájemné komunikace mezi účastníky silničního provozu,“ upozornil Kovář s tím, že pomocí technologie C2X mohou vozidla mezi sebou navzájem komunikovat a být trvale v kontaktu i s dalšími zařízeními dopravní infrastruktury.

ITS rovněž doplní přechody pro chodce o inteligentní systém, který bude monitorovat celý prostor přechodu a současně bude doplněn o chytré řešení pro zrakově postižené.

Konec zpožděných vlaků? Pomoci má umělá inteligence

Software

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám