Článek
Zavedení nové dopravní technologie do praxe znamená, že ITS bude s pomocí inteligentních prvků schopen hlídat plynulý průjezd křižovatkami napříč městem.
„Systém bude dokonalou pastí pro nezodpovědné řidiče, jelikož bude umět rozpoznat a současně předat informaci o nejčastějších přestupcích, které trápí město Zlín, a to hlídání zastavení v křižovatce, průjezd na červenou, otáčení vozidel v křižovatce a ohrožení chodců na přechodech. Způsob a rozsah kontroly se přitom budou dále konzultovat s městskou i státní policií,“ přiblížil zlínský radní Václav Kovář (ANO), který má v kompetenci dopravu a její alternativní způsoby.
Výměnou za zvýšenou zodpovědnost dostanou řidiči unikátní systém pro plynulý a bezpečný průjezd městem.

Vizualizace nového dopravního systému, který chce ve Zlíně zavést radnice do roku 2026.
Součástí projektu bude instalace komunikační technologie C2X, která umožní komunikaci nejen mezi vozidly, ale i mezi 45 městskými křižovatkami včetně přechodů. Tato technologie se už nachází v některých nově vyrobených automobilech a od letošního roku jí bude povinně vybaven každý nově vyrobený vůz.
Spustit nový dopravní systém za zhruba 225 milionů korun chce zlínská radnice v závěru roku 2026. S realizací začne už dříve, a to v polovině příštího roku.
Součástí inteligentního systému se stanou nové semafory, datové sítě, senzory a moderní technologie pro řízení dopravy v reálném čase. Novinka navíc umožní preferovat linky městské hromadné dopravy nebo bezpečný průjezd složek integrovaného záchranného systému.
„Mozkem celého systému se stane vlastní dopravní a informační dispečink napojený na všechny dispečinky ve městě. Semafory a sledovaná místa se prostřednictvím vysokokapacitní přenosové sítě propojí s dopravním dispečinkem, tak aby se zde mohla v aktuálním čase zpracovávat veškerá data potřebná pro operativní řešení dopravních situací,“ popsal Kovář.

Vizualizace nového dopravního systému, který chce ve Zlíně zavést radnice do roku 2026.
Speciální telematické prvky technologie C2X umístěné na křižovatkách budou navíc informace o aktuálním stavu v úseku přímo podávat motoristům. „Například upozorní na přítomnost chodců a cyklistů na křižovatce, čímž pomohou zabránit možným kolizím. Právě tato technologie představuje v současnosti a blízké budoucnosti obecně přijímaný koncept vzájemné komunikace mezi účastníky silničního provozu,“ upozornil Kovář s tím, že pomocí technologie C2X mohou vozidla mezi sebou navzájem komunikovat a být trvale v kontaktu i s dalšími zařízeními dopravní infrastruktury.
ITS rovněž doplní přechody pro chodce o inteligentní systém, který bude monitorovat celý prostor přechodu a současně bude doplněn o chytré řešení pro zrakově postižené.