Hlavní obsah

Zakořeněno v osudech místních. Kladenští architekti odmítají demolici nádraží

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kladno

Proti záměru zdemolovat budovu na železničním nádraží v Kladně se ozvali místní architekti. Starou budovu chtějí zachránit a požadují, aby byla zapsána mezi kulturní památky. Správa železnic se však už s vedením města dohodla na zbourání výpravní budovy a výstavbě nové, ač zpočátku byla ve hře i možnost rekonstrukce.

Foto: Správa železnic, Právo

Stávající budova vlakového nádraží v Kladně

Článek

Od rekonstrukce chce ale Správa železnic ustoupit kvůli špatnému stavu budovy. „Vzhledem k výrazně horšímu stavu objektu oproti očekávání bylo potřeba zvážit další možnosti, ze kterých se výstavba nové haly ukázala jako nejlepší řešení,“ odůvodnil nedávné rozhodnutí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, podle něhož objekt ohrožuje i podzemní voda.

Teď se ale ozvali kladenští architekti a chtějí rozhodnutí o demolici zvrátit. „Rozhodnutí odstranit stávající výpravní budovu nás nepříjemně zaskočilo vzhledem k tomu, že investor i město Kladno dlouhodobě veřejně deklarovali opak,“ uvedl v otevřeném dopisu primátorovi Kladna architekt Václav Kruliš s kolegou Ivanem Náprstkem.

Podle Kruliše má budova kulturně-historickou hodnotu a Národní památkový ústav už zpracovává pro ministerstvo kultury odborné posouzení budovy, aby mohlo rozhodnout, zda má být prohlášena za kulturní památku. Podle Kruliše je více než 150 let starý objekt zakořeněn v zážitcích i životních osudech místních obyvatel.

Chátrající budova nádraží Vyšehrad bude do konce března pod plachtou

Domácí

Spor o posudky

Kruliš zpochybňuje i provedené průzkumy, o které se opírá Správa železnic, a označil je za zavádějící. Předložil jiný posudek, který podle něj dokládá, že o vysoké hladině podzemní vody nemůže být řeč. „Stavebně-technický stav budovy je nejen podle našich odborných posouzení dobrý,“ uvedl Kruliš a návrh nového nádraží označil za krytý výlez z metra. Dožaduje se toho, aby radnice a Správa železnic své stanovisko přehodnotily.

Foto: Správa železnic, Právo

Vizualizace možné budoucí podoby výpravní budovy kladenského nádraží

Vedení města trvá na stavbě nové budovy podle návrhu Správy železnic. „Koncepční studie nové výpravní haly vypadá velice dobře a stojí za ní přední české studio Jakub Cigler Architekti, které za svou tvorbu získalo už řadu domácích i zahraničních ocenění,“ uvedl ve vyjádření pro Novinky primátor Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno).

Podle Volfa má nová budova více pozitivních ohlasů. „Chápu, že existuje skupina lidí, která má prostě ráda staré budovy, a jejich postoji rozumím. Ale nemohu souhlasit s názorem, že stará nádražní budova tvoří identitu města, a velmi bych se divil, kdyby tito lidé uspěli s žádostí, aby se stala národní památkou,“ dodal primátor.

Foto: Správa železnic, Právo

Návrh budoucí podoby kladenského nádraží

Začala přestavba smíchovského nádraží. Potrvá pět let

Domácí

Investorem celého projektu a majitelem nádraží je Správa železnic. Ta argumentaci architektů zpochybnila. „Ve svém dopise citují pouze závěry laboratoře Vialab, která prováděla základní kopané sondy. Až na základě těchto závěrů však byly zpracovány posudky Kloknerova ústavu ČVUT a společnosti Metroprojekt Praha, které potvrdily, že z důvodu špatného stavu objektu je výhodnější výstavba budovy nové,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

„V dopise jsou tyto odborné posudky úplně opomenuty,“ dodala mluvčí, podle níž nebyla hladina spodní vody jediným ani hlavním ukazatelem špatného stavu základů budovy. „Aktuálně probíhá řízení o vydání demoličního výměru, poté dojde k odstranění objektu,“ uvedla Friebová.

Nové nádraží je součástí modernizace celé trati vedoucí přes největší středočeské město zhruba od nádraží Kladno přes stanici Kladno – město až po zastávku Kladno – Ostrovec. Jde o úsek dlouhý přes pět kilometrů.

Úpravou celého úseku chce Správa železnic nabídnout vhodnou alternativu k autobusové dopravě, která je mezi Prahou a Kladnem přetížená, a k individuální dopravě auty, kde musí řidiči často stát v kolonách. Proto se přestavuje celý úsek, kde namísto jedné koleje budou koleje dvě.

Bočanovi žáci odmítají destrukci odbavovací haly hlavního nádraží

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám