Článek
V ulici Plavební na okraji města jsou dva nové retardéry postavené z velkých kamenných kostek. Jeden je s přechodem pro chodce, ten ale není tak vyvýšený a auta včetně autobusů nemají problém s tím ho přejet.
Potíž je na druhém prahu poblíž mostu Josefa Straky ve směru do sousedních Brozánek. Tady je vyvýšení takové, že delší autobusy drhly. Dopravci je proto posílají jinudy.
„Nový retardér neumožňuje bezpečné přejetí autobusem ve směru z Mělníka, proto než dojde k jeho úpravě, budou čtyři regionální autobusové linky pouze ve směru z Mělníka dočasně odkloněny po sousedním mostě přes Labe. V opačném směru jezdí autobusy bez omezení,“ potvrdil Novinkám mluvčí Pražské integrované dopravy Filip Drápal.
Na místě je patrné, že retardér zvedl vozovku k chodníku a některé kameny vyčnívají i nad něj. Stavaři se ale museli vypořádat s napojením u kanálu, takže se práh na jedné straně snižuje strměji než na druhé. V jednom směru, tedy ve směru z Brozánek do Mělníka je proto průjezd bez potíží, ve směru z města na Brozánky si musí dávat řidiči nižších aut pozor.
Podle vedení města Mělník, které si nechalo retardéry postavit, se už ve středu rozhodlo, jak situaci vyřešit. Chybu podle radnice přiznal jak zhotovitel, tak projektant a zhotovitel na své náklady retardér opraví.
„Musí být provedeny stavební úpravy, aby místem mohly pohodlně projíždět všechny typy autobusů. Práce by měly začít na začátku příštího týdne a potrvají nejdéle čtyři pracovní dny,“ řekl Novinkám mluvčí radnice v Mělníku Jan Denemark Nováček. „Během stavebních úprav zůstane ulice průjezdná, pouze v daném úseku bude provoz omezen na jeden jízdní pruh,“ dodal Nováček, podle něhož dopravci prozatím na trasu posílají kratší a vyšší autobusy.
Instalace retardérů trvala přibližně měsíc. Minulý pátek se tu začalo jezdit, ale hned se objevil problém. „Přestože retardéry byly zkolaudovány všemi dotčenými orgány a zhotovitelem byla renomovaná společnost, je výsledek díla nevyhovující,“ konstatoval starosta Mělníka Tomáš Martinec (ODS). Problém vznikl patrně tím, že se stavaři řídili normami, které jsou však zastaralé a nepočítají s nízkoprahovými autobusy.
Podle mluvčího města se i k současné podobě retardérů vyjadřovali také památkáři kvůli blízkosti památkové zóny, mezi požadavky bylo použití žuly.


