Hlavní obsah

Pokuta za nahou ženu v reklamě platí. Je to nedůstojné, rozhodl správní soud

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejvyšší správní soud (NSS) s konečnou platností potvrdil pražské firmě Kalup Machines pokutu 20 000 korun za nedůstojné zobrazení ženy v reklamě na motorkářské oblečení. Na jednom záběru nahá žena se stínidlem na hlavě znázorňovala stojací lampu, na druhém klečela na zemi, na zádech měla skleněnou desku stolku a na hlavě helmu.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Rozhodnutí NSS je dočasně zpřístupněné na úřední desce soudu.

Reklama zveřejněná v roce 2014 vyvolala společenskou debatu a sklidila kritiku některých spolků a bojovníků za práva žen. Živnostenský odbor pražského magistrátu pak firmě uložil pokutu. Reklama podle rozhodnutí obsahuje diskriminaci z důvodu pohlaví, snižuje lidskou důstojnost, a je proto v rozporu s dobrými mravy - a tím pádem i se zákonem o regulaci reklamy.

Odvolání firmy zamítlo ministerstvo průmyslu a obchodu, následovala žaloba k Městskému soudu v Praze, který rozhodnutí správních orgánů potvrdil.

Žena jako nábytek

Nahé ženy v dané reklamě podle soudu nemají racionální opodstatnění a jsou redukované do podoby prázdné tělesné schrány, která nahrazuje nábytek. Popření ženy jako lidské bytosti a její stylizování do nepřirozených a nedůstojných pozic je podle soudu v přímém rozporu s vyobrazením mužů, kteří jsou na stejných záběrech oblečení a nemají zakryté obličeje.

Foto: web Kalup Machines, Bez zdroje

Reklama na motorkářské oblečení, kvůli které firma Kalup Machines dostala pokutu za nedůstojné zobrazení ženy

V kasační stížnosti k NSS firma například uváděla, že šlo o umělecké fotografie vyjadřující svobodu projevu. Reklama na webu prý byla určená jen úzké cílové skupině motorkářů. Firma si stěžovala také na to, že správní orgány pohlížely na reklamu a její kolizi s dobrými mravy čistě subjektivně, aniž zjišťovaly názor většinové společnosti.

NSS nenašel důvod k zásahu. „Rozhodnutí správních orgánů obou stupňů nevykazují žádné indicie, které by zavdávaly byť jen podezření na zaujatost náhledu těchto osob na projednávanou věc nebo náznaky toho, že do svých rozhodnutí promítají své subjektivní představy o obsahu neurčitého pojmu dobrých mravů a posouzení dané reklamy v kontextu s ním,“ stojí v rozhodnutí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám