Hlavní obsah

Cikán mi vybílil byt, prostě nejlepší malíř. Kampaň upozorňuje na předsudky

S předsudky vůči obtížné zaměstnatelnosti Romů hodlá bojovat kampaň s názvem Romové pracují a chtějí pracovat. Projekt společnosti IQ Roma Servis chce upozornit, že i slušní a bezproblémoví Romové jen velmi obtížně shání práci. Kampaň je postavena na vizuálech s provokativními nápisy jako Cikán mi vybílil byt či Cikáni nám zas nařezali. Ty však neodkazují k trestné činnosti, ale tradičním řemeslům.

Foto: mypracujeme.cz

Jeden z vizuálů kampaně

Článek

Doušku Cikán mi vybílil byt doprovází konstatování - prostě nejlepší malíř. Nařezání se netýká fyzické inzultace, ale "plné kůlny dříví", díky čemuž je "na zimu vystaráno". V podobném duchu jsou ostatní materiály.

Foto: mypracujeme.cz

Náhled jednoho z vizuálů

"Postoj zaměstnavatelů je velmi podobný postoji veřejnosti - nedůvěra, podezřívavost, xenofobie, předsudky," shrnula důvody ke spuštění kampaně ředitelka IQ Roma Servisu Katarína Klamková, jejíž společnost pomáhá v Jihomoravském kraji hledat Romům práci. I prověření a pracovití romští uchazeči prý ale narážejí na to, že jsou coby Romové vnímáni jako lidé, kteří nechtějí nebo nejsou schopní pracovat a žijí jen ze sociálních dávek.

Proto bude od srpna spuštěn portál www.mypracujeme.cz, kde budou příběhy konkrétních pracujících Romů. V budoucnu by zde také měla vzniknout jakási burza práce, kde by si zaměstnavatelé mohli vybrat prověřené pracovníky z řad Romů.

Zažité stereotypy

"Když vám řekne etnický Čech, že vám vybílí byt, považujete ho za malíře pokojů nebo přítele, který vám pomůže. Když vám ale totéž přímo či nepřímo sdělí Rom, tak automaticky počítáte s nejhorším. Asi vám chce vykrást celý byt," vysvětlil Petr Vlasák z reklamní agentury, která z těchto důvodů připravila kampaň hrající si se stereotypy. Na plakátu tak lidé uvidí třeba nápis Zas mi to štípla Cikánka a pod tím menším písmem dovětek A krásně. Stříhá keře nejlíp ze všech.

Foto: mypracujeme.cz

Jeden z vizuálů kampaně

Kromě plakátů v pražském metru budou součástí projektu také bannery na internetu a nejrůznější happeningy, soutěže a další akce.

Podle odborných odhadů je v Česku asi čtvrt miliónu Romů. Zhruba třetina z nich žije v ghettech. Většina dospělých je tam bez práce, rodiny jsou závislé na dávkách, děti chodívají do zvláštních škol.

Dubnový průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) ale ukázal, že většina Čechů si myslí, že Romové mají stejné nebo i lepší podmínky pro život než ostatní obyvatelé. Na 60 procent dotázaných ale uvedlo, že při hledání práce to mají Romové horší.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám