Článek
Černochová na jednání výboru zdůraznila, že modernizace armádní techniky i infrastruktury je proces, který nelze přerušit ani odkládat podle toho, kdo právě vede resort.
„Tyto procesy jsou zdlouhavé a častokrát nikoho nezajímá, kdo momentálně sedí v pozici ministra. Armáda chce modernizovat svoji techniku a chceme modernizovat infrastrukturu,“ uvedla.
Právě proto podle ní výbor informovala s předstihem – aby se předešlo zdržení či případným škodám na projektech, které mají dlouhodobý charakter a dopadají i na budoucí vedení ministerstva.
Před členy výboru představila čtyři zakázky v hodnotě zhruba 17 miliard korun. Patří mezi ně výstavba garáží pro těžkou techniku v Jincích, rekonstrukce přistávací plochy na letišti v Čáslavi, modernizace letounů Airbus určených pro vládní letku a modernizace podzvukových bitevníků L-159. U čáslavského letiště připomněla, že poslední výraznější oprava proběhla v 70. letech minulého století a rekonstrukce je podle ní nezbytná bez ohledu na to, jaké letouny tam budou v budoucnu operovat – včetně plánovaných strojů F-35.
Garáže a letiště neprošly
Výbor nakonec neschválil dvě infrastrukturní zakázky: výstavbu jineckých garáží a rekonstrukci čáslavského letiště. Na vědomí však vzal modernizaci interiérů a technických prvků letounů Airbus a také modernizaci letounů L-159.
Místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO) kritizoval obranu, ale i vedení armády za laxnost při zadávání zakázek. Poukázal na to, že vedení armády nedávalo dostatečnou zpětnou vazbu. „Armáda nedávala podněty k tomu, aby zmiňované procesy šly rychleji ani za Aleše Opaty, ani za Řehky,“ řekl.
Podle náčelníka Generálního štábu Armády ČR Karla Řehky ale armáda na problémy upozorňuje vedení obrany opakovaně. „To snad nikdo nemůže myslet vážně, že by armáda na problémy se stavbami a legislativou neupozorňovala. Nepřišli jsme s koncepčními podněty, ale upozorňoval jsem na to xkrát,“ řekl šéf armády a odmítl Růžičkovu kritiku.

Samohybné dělo Caesar francouzské firmy Nexter na podvozku Tatra.
Ministerstvo obrany přitom upozorňuje, že prostředky na výstavbu garáží pro novou techniku – investici přesahující deset miliard korun – jsou v rozpočtu už na období 2026 až 2028. To znamená, že první nové houfnice Caesar dorazí na jaře příštího roku, ovšem bez odpovídající infrastruktury, na což už dříve upozornily Novinky a nyní to potvrdilo jednání na výboru.
Bez platby bude státní podnik v červených číslech
Problematická je i zastavená modernizace tanků T-72 M4CZ, kterou ministerstvo svěřilo státnímu podniku VOP CZ. Ten i přes veškerou snahu nedokázal zprovoznit systémy řízení střelby italského výrobce. Podle Černochové však podnik musí dostat zaplaceno za to, co již provedl, jinak se opět propadne do ztráty.
„Měli obrovské problémy, aby se dostali z červených čísel, a když nedostanou tuto platbu, tak to hrozí znovu,“ uvedla. Vyhodnocení auditu zakázky by mělo být hotové přibližně do konce pololetí příštího roku, tedy v době, kdy už bude ustanovena nová vláda.
Ministryně připomněla, že se pokusila jednat s kandidátem na nového ministra obrany Jaromírem Zůnou, aby mu předala informace o běžících projektech. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš jí však podle jejích slov schůzku prozatím neumožnil – což označila za paradoxní, protože sama jako nastupující ministryně na podobné setkání se svým předchůdcem bez váhání kývla.





