Hlavní obsah

Slovenskou Oravu a Kysuce spojuje i dělí lesní dráha

Právo, Milan Vojtek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kysuce a Orava, dva slovenské regiony, které byly v minulosti proslulé spíše chudobou a těžkým životem, dnes dohánějí vše, co zanedbaly. Z historie jim ale zůstala nádherná krajina. A také technické zajímavosti a lákadla nejen pro příznivce vozidel, která ke své jízdě potřebují koleje.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Vláček s turisty na oravské úzkokolejné trati.

Článek

Nejen železniční nadšence může v regionu, který mimo jiné nabízí vyžití třeba pro lyžaře a vyznavače turistiky, přilákat dochovaná část unikátního systému lesní železnice. Jedná se o část dráhy, která řadu let sloužila pro svážení vytěženého dřeva z místních lesů.

Místo dřeva turisté

Její koleje mají zhruba poloviční rozchod proti normálnímu, jak jej známe z většiny železnic. Po kolejích s rozchodem 760 milimetrů dodnes, respektive opět supí lokomotivy, místo dřeva však vozí turisty. Zájemci mohou navštívit hned dvě muzejní dráhy, jezdící po tratích, které kdysi byly jedním celkem.

Kolejová trať na pomezí kysuckého a oravského regionu je fyzicky propojena, ale úředně se jedná o dvě samostatné dráhy. Kysucký region má svou Historickou lesní úvraťovou železnici (HLÚŽ), Orava se pyšní Oravskou lesní železnicí (OLŽ).

Foto: Milan Vojtek, Právo

Lesní železnice na Oravě a Kysucích je sice spojená, ale z jednoho kraje do druhého se dá přejít po kolejích jen pěšky.

Jako součást někdejšího systému lesních drah jsou společně označovány názvem Kysuckooravská lesní železnice (KOLŽ). V sedle Beskyd nad obcí Oravská Lesná se obě dráhy spojují, přejezd mezi nimi ale není momentálně možný. Zčásti vinou stavu trati, zčásti ale i z důvodu administrativního rozdělení mezi dvě muzea.

Když dva dělají totéž

Srovnání obou muzeí dopadlo hůře proto kysucké. I když návštěvníky lákal poutač, že mají otevřeno, pracovníci muzea, kteří se náhodou objevili ve dveřích, svezení po železnici s odkazem na konec sezóny vyloučili a ještě předtím, než za nimi definitivně zapadly dveře, souhlasili alespoň s možností projít si dráhu pěšky.

„Bohužel, zkušenost přesně potvrdila pověst, kterou jsem dostal před návštěvou muzea. Dostalo se mi varování, že když tam přijdu a budou mít náhodou otevřeno, tak že ještě ty dveře přede mnou zavřou,“ prohlásil jeden ze skupiny návštěvníků.

Foto: Profimedia.cz

Tip na výlet: středověký Oravský hrad

Zcela jiné zážitky byly na oravské části dráhy. Nové kolejiště, rekonstruovaný areál a nadšenci – pracovníci dráhy, kteří ochotně uvítali návštěvníky. Na nástupišti stanice Tanečník skupinu očekávala nastartovaná dieselová lokomotiva a vyhřátý uzavřený vůz.

Jízdné na Oravské lesní železnici

Listopad - Duben

Zpáteční: dospělí za 4,8 euro; děti 2,4 euro

 Květen - Říjen

Zpáteční: dospělí 3,2 euro; děti 1, 6 euro

Jednosměrné jízdné: dospělí 1,6 euro; děti 0,8 euro

Přeprava kola: 0,33 euro

wwww stránky

www.oravamuzeum.sk

Cesta po úzkorozchodné železnici je zážitkem, vlak samozřejmě neohromí rychlostí. O této dráze se říká, že se dá před zatáčkou vysednout, nasbírat houby a pak zase nasednout a pokračovat v cestě. To je samozřejmě hodně nadnesené. Přesto ale vyhlídka z vlaku do krajiny stojí za to a cestující musí smeknout symbolický klobouk před tím, jak strmé stoupání ještě umí vláček zvládnout.

Reklama

Související témata:

Související články

Za tajemstvím a historií českých hradů

Pro většinu návštěvníků mají hrady neopakovatelné kouzlo, spojené s romantickými fantaziemi drsných, ale šlechetných rytířů, jejich krásných žen a v neposlední...

Výběr článků

Načítám