Článek
„Je to naprosto příšerné už od samého začátku. Prach, špína, hluk, objížďky a uzavírky — vesnici to doslova rozseklo na dvě části,“ říká sedmasedmdesátiletá Eileen Thompsonová, která v Burton Green žije šest let. „Byl tu krásný chodník podél staré viktoriánské železnice, kolem pole a divoká zvěř. Teď je z toho jen staveniště a zkáza,“ posteskla si v reportáži webu Warwickshire World.
Obyvatelé si stěžují na vibrace, hluk a prach pronikající až do zahrad. Někteří kvůli tomu vesnici opustili. Ti, kteří zůstali, popisují, jak moc jim stavba narušila každodenní životy a jak je její zásah stresující.
Před šesti lety se do vsi přistěhovala i další obyvatelka, Karen Blakeová. Život v Burton Green přirovnává ke „stání na dálnici M25“. „Přestěhovali jsme se sem za klidem — a ocitli jsme se v pekle,“ zoufá si.
Kromě nepřetržitého hluku trápí místní i destruktivní dopad stavby na přírodu. „Byly tu srnky, také netopýři, tisíce stromů v prastarém lese. Všechno zničili. Pracuji z domova a často se nemůžu soustředit, někdy se mi z těch vibrací dělá až špatně,“ dodává Karen.
Podle dalších obyvatel se z vesnice stalo jen nevzhledné staveniště, což se samozřejmě okamžitě promítlo do ceny nemovitostí. Ta šla o desítky tisíc liber dolů.
„Mluvilo se o tom, že budeme nejvíc zasažená obec. A dnes už o tom nikdo nepochybuje. Tohle už není Burton Green, jak jsme ho znali,“ zlobí se Phil Fairclough.

Staveniště proměnilo život ve vesnici v noční můru. Rozčíslo ji jako pěšinka vlasy.

Tunel má být po dokončení zakrytý zeminou a do místa by se měla vrátit zase zeleň a s ní snad i divoce žijící tvorové.
Z původního plánu zbyla jen půlka
Projekt vysokorychlostní železniční trati HS2 měl původně spojit Londýn s městy na severu Anglie, jako jsou Manchester a Leeds. Nicméně většina projektu byla zrušena kvůli enormnímu nárůstu nákladů - z původních 37,5 miliardy liber na více než 180 miliard. Dokončena proto má být jen trasa mezi Londýnem a Birminghamem, jejíž aktuální rozpočet činí přibližně 66 miliard liber.
Jak uvádí vládní web projektu HS2, tunel v Burton Green bude jedním z pěti tzv. „zelených tunelů“, které se mají po dokončení začlenit do krajiny. „Děláme vše pro to, abychom minimalizovali dopady stavby. Vybudovali jsme nové obecní centrum a zemina z výkopů je využívána k terénním úpravám v okolí, abychom snížili provoz nákladních vozů,“ cituje web společnost HS2, jež stejnojmennou trať staví.
Po dokončení má tunel sloužit jako bariéra proti hluku a nabídnout nové veřejné zelené prostranství, včetně obnovené cyklostezky a pěší trasy. Společnost také slibuje výsadbu nové zeleně a zlepšení podmínek pro místní faunu.
Jak informuje web Logistics Handling, další tunely mají vzniknout v londýnské čtvrti Hillingdon, ve Wendoveru v hrabství Buckinghamshire a dva pak v hrabství Northamptonshire, v Chipping Warden a Greatworthu.