Článek
Víkendová aukce v Las Vegas, pořádaná organizací RM Sotheby’s během šampionátu Formule 1, přinesla nový působivý rekord. Unikátní hypersport GMSV S1 LM se totiž podařilo vydražit za 20 630 000 dolarů, což je v přepočtu bezmála 432 milionů korun. S výjimkou charitativních aukcí se tak jedná o vůbec nejdražší vydražený nový automobil.
Za vývojem vozu stojí britská společnost Gordon Murray Automotive (GMA), respektive její specializovaná divize Gordon Murray Special Vehicles (GMSV). Zakladatel společnosti Gordon Murray je přitom slavným britským designérem silničních i závodních vozů, který je podepsaný například pod dnes již ikonickým modelem McLaren F1.
Model S1 LM, představený letos v létě, pak odkazuje právě na slavné vítězství vozu McLaren F1 GTR v závodu 24 hodin Le Mans v roce 1995. Závod tehdy dokončilo celkem pět vozů McLaren F1 GTR, na jejichž počest vznikne pouze pět vozů S1 LM.
Vůz, který se dražil, přitom ještě není vyrobený. Jeho nový majitel má pouze jistotu, že dostane automobil s šasi číslo jedna, na jehož specifikaci se bude moci podílet společně se slavným designérem. Navíc může být přítomen také během ladění a testování vozu.
Po vzoru modelu McLaren F1 přitom i model S1 LM nabídne pozici řidiče uprostřed kabiny, přičemž vzadu po jeho stranách budou další dvě místa. Snímky ukazují kabinu vybavenou závodními sedadly i pásy v kombinaci s minimalisticky moderní palubní deskou.
Po technické stránce vůz navazuje na supersportovní model GMA T.50, se kterým sdílí speciálně vyvinutý atmosféricky plněný 4,3litrový motor V12 Cosworth. Výkon motoru by se měl pohybovat okolo 700 koní a o jeho přenos na zadní kola se bude starat šestistupňová manuální převodovka. Hmotnost stroje chce Murray udržet pod hranicí 957 kilogramů.
Supersport S1 LM by tak měl patřit mezi skutečně výjimečné vozy, přičemž podle původních informací měl všech pět kusů koupit jediný sběratel. Aukce superauta v Las Vegas pak měla opravdu nevšední průběh, když model S1 LM vyrobený výhradně k prezentaci dopravil na místo určení vrtulník.







