Článek
Automatické rychlostní radary rozmístěné podél silnic, které mají trestat neukázněné řidiče zasíláním pokut za překročení maximální povolené rychlosti, jsou ve světě celkem běžným prvkem. Zatímco podle některých přispívají k bezpečnosti na silnicích zpomalením dopravy, kritici je často označují za nástroje na vybírání pokut.
Hlas kritiků přitom nedávno převládl v kanadské provincii Ontario, kde byla přijata nová legislativa, jež automatické rychlostní radary zakazuje a nařizuje jejich odstranění.
Doug Ford, premiér provincie Ontario, měl podle kanadské stanice CBC uvést, že rychlostní kamery ve zpomalování dopravy nefungují, ačkoliv výzkumy prováděné místními obcemi tvrdí opak. Jeho veřejná kritika rychlostních kamer přitom měla zesílit poté, co jich bylo během dvou dnů celkem 17 poškozeno či zničeno vandaly v Torontu.
Rychlostní kamery by měly na silnicích nahradit jiné prvky, které mají přispět ke zpomalení a zklidnění dopravy. Konkrétně by se mělo jednat o zpomalovací pásy, kruhové objezdy, vyvýšené přechody nebo výstražné cedule se světelným upozorněním.
Na podporu nových opatření pro zklidnění dopravy vznikne nový fond, který by měl obcím pomoci s jejich financováním. Náklady na vybudování nových opatření však nejsou zřejmé, stejně jako velikost fondu. Celý zákaz rychlostních kamer navíc proběhl ve zrychleném řízení, s omezenou debatou a bez veřejných slyšení, což zvyšuje jeho kontroverznost.
Někteří starostové přitom nově přijatou legislativu kritizují. Program provozování rychlostních kamer měl být dle jejich názoru upraven, nikoliv kompletně zrušen. Vedle nedostatku informací o financování výstavby nových opatření navíc kritizují i jejich efektivitu.
Značky nepovažují za dostatečné řešení, zpomalovací pásy se nedají instalovat všude a kruhové objezdy jsou prý nákladné a nepraktické. „Rychlostní radary fungují a jsou nákladově efektivní, protože přenášejí břemeno jejich financování z daňových poplatníků na porušovatele zákona,“ uvedla Marianne Meed Wardová, starostka města Burlington pro CBC.


