Hlavní obsah

Úsek smrti D5 zprovozněn v obou směrech

– PLZEŇ

Nechvalně proslulý osm a půl kilometrů dlouhý úsek plzeňské dálnice D5, který odvádí dopravu z centra západočeské metropole, byl v úterý v 10:00 hod zprovozněn v plném profilu. Do provozu byla v prosinci 2003 uvedena pouze jedna jeho polovina a během jednoho měsíce zde zahynuli čtyři lidé.

Foto: zoo Praha P.Hamerník
Článek

Úsek mezi Černicemi a Ejpovicemi je součástí 21 kilometrů dlouhého obchvatu Plzně, ze kterého je tak nyní dokončeno téměř osmnáct kilometrů. Na dobudování zbývající střední části Černice - Útušice, která se musí objíždět po silnici druhé třídy, i s 380 metrů dlouhým tunelem skrz vrch Valík, si řidiči počkají do konce roku 2006. Součástí tohoto úseku je i 420 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu.

V úterý zprovozněné části D5 bylo realizováno 116 stavebních objektů včetně 11 dálničních a silničních mostů, dále lávky pro pěší přes dálnici, odvodňovací systém, 2 sedimentační nádrže a 4 protihlukové stěny. Výstavba celého obchvatu Plzně podle informací Ředitelství silnic a dálnic stála i s dálničními přivaděči 13 miliard korun.

Zahynuli tu čtyři lidé

Původně byla pro obchvat Plzně zvažována severní varianta. Koncem osmdesátých let minulého století byl však náhled na stavbu změněn a v roce 1991 bylo rozhodnuto o výstavbě jižní varianty. Po třech letech se umístění stavby posunulo ještě více na jih od Plzně. V roce 1995 bylo na stavbu obchvatu vydáno územní rozhodnutí. To odstartovalo čtyři roky trvající spory s ekology a dalších odpůrců stavby s investorem.

Ejpovické provizorium smutně proslavili čtyři mrtví, kteří zde zahynuli během prvního měsíce po zprovoznění obchvatu v prosinci 2003. Dalším možným tragédiím zabránily až mechanické zábrany znemožňující předjíždění.

Po 30 letech bude D5 zcela dokončena

Dálnice D5 se začala stavět v roce 1976 mostem v Berouně. V následujícím roce až do roku 1982 byly započaty práce na úsecích Praha - Vráž (13 km) a Vráž - Bavoryně (15 km). Řidiči je začali využívat průběžně v letech 1982 až 1989. Za dalších šest let již bylo hlavní město České republiky spojeno s Plzní. V roce 1997 byl do provozu uveden i 62 kilometrů dlouhý úsek z Plzně do Německa.

V Německu navazuje D5 na dálnici A6 (hraniční přechod Rozvadov/Waidhaus), která vede přes našeho západního souseda až do Francie. V blízkosti našich hranic s Německem však A6 není zcela dokončena. V nejbližším okolí navazuje A6 na dálnice A93 a A3.

Jednotlivé stavby D5 a data jejich zprovoznění

Praha - Plzeň, 0 - 67 km

  • 0 - 9 km, 1982
  • 9 - 12 km, 1983
  • 12 - 17 km, 1984
  • 17 - 20 km, 1986
  • 20 - 29 km, 1989
  • 29 - 50 km, 1995
  • 50 - 64 km, 1993
  • 64 - 67 km, 1995

Ejpovice - Černice, 67,941 - 76,510 km

  • v polovičním profilu - otevřen 15.12. 2003
  • v úplném profilu - otevřen 31. 8. 2004

Černice - Útušice, 76,510 - 79,980 km

  • včetně tunelu Valík a mostu přes Úhlavu - dokončení konec 2006

Útušice - Sulkov, 79,980 - 88,378 km

  • otevřen 15.12. 2003

Most přes řeku Úslavu, 72,820 km

  • 530 metrů dlouhý most o 10 polích, který je součástí stavby Ejpovice-Černice

Most přes řeku Úhlavu, 78,199 km

  • most dlouhý 445m o 9 polích, který navazuje na "rozvadovský" portál tunelu Valík na trase Černice - Útušice

Most přes řeku Radbuzu, 84,270 km

  • 575m dlouhý most o 14 polích, který patří do trasy stavby Útušice - Sulkov

Plzeň - Německo, 88 - 150 km

  • úsek zprovozněn v říjnu 1997 vcelku

Zdroj: ŘDS

Reklama

Související témata:

Související články

Dálnice z Prahy do Plzně je opět průjezdná

Dálnice D5 z Prahy do Plzně je šest hodin po nehodě kamiónu, který převážel nové automobily z mladoboleslavské Škodovky do Německa, opět průjezdná. Rumunský...

Výběr článků

Načítám