Článek
Britská společnost Yasa, spadající pod křídla automobilového giganta Mercedes-Benz, přišla s odvážnou vizí, která by mohla radikálně proměnit konstrukci aut. Představila nový typ elektromotoru, který je podle tvůrců tak efektivní ve zpětném získávání energie, že by moderní elektromobily mohly zcela přijít o klasické zadní brzdy. Brzdové kotouče a třmeny na zadní nápravě by se tak staly historií.
Má to umožnit nová technologie elektromotoru s takzvaným axiálním tokem, který je navržen pro montáž přímo do kol. Důvodem pro odstranění brzd je brutální síla rekuperace.
„Díky výjimečné schopnosti rekuperace má tento systém potenciál dramaticky zmenšit zadní brzdy na elektromobilech – nebo je v některých architekturách dokonce zcela odstranit,“ vysvětluje Simon Odling, šéf nových technologií ve společnosti Yasa.
Parametry, které tento drobek nabízí, jsou přitom těžko uvěřitelné. Motor váží pouhých 12,7 kilogramu, ale dokáže vyvinout špičkový výkon až 750 kW. I když se trvalý výkon pohybuje „jen“ mezi 350 a 400 kW, motor má neoficiální rekord v hustotě výkonu na kilogram hmotnosti. Právě díky své nízké hmotnosti má 59 kW/kg. V kombinaci s vlastním 15kg měničem tak jde o řešení, které se přímo nabízí pro elektrické hypersporty, kde dosavadní motory v kolech narážely na problémy s vysokou hmotností.
Pokud by se tato technologie prosadila, auta by mohla projít odtučňovací kúrou. „Zachycením mnohem většího podílu energie při regenerativním brzdění může tato technologie také zajistit výrazné zvýšení dojezdu,“ doplňuje Odling.
Kromě nižší hmotnosti slibuje Yasa i větší volnost pro designéry karoserií. „Náš nový pohon v kolech umožňuje nejen stavbu výrazně lehčích a účinnějších elektromobilů, ale také vytváří obrovský prostor v architektuře vozu. Dává tak výrobcům bezprecedentní svobodu při přepracování a optimalizaci prostorového uspořádání, aerodynamiky a kinematiky jejich vozidel nové generace,“ uzavírá Odling. Motory Yasa uvidíme už brzy v chystaných elektrických modelech Mercedes-AMG GT, i když tam budou zatím umístěny klasicky na nápravách, nikoliv přímo v kolech.



