Hlavní obsah

Před 70 lety vyjel první prototyp legendární „vejtřasky“

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjel 18. února 1952 první prototyp legendární „vejtřasky“. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Foto: Karel Mevald, ČTK

Praga V3S na snímku z roku 1956

Článek

Automobil, jehož konstrukce vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Konstrukce a příprava výroby tehdy zabraly rekordně krátkou dobu - od první čáry na rýsovacím prkně k výrobě prototypu uplynulo jen pět měsíců. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní automobil do těžkého terénu teprve v srpnu 1951.

První exemplář ale daleko nedojel, pamětníci vzpomínají, že už na dvoře mu prasklo ložisko spojovacího hřídele. Drobná závada ale osud nového vozu nemohla ovlivnit, následovaly zkoušky prototypů, po kterých automobil doznal jen několika změn.

Na světě je nejdelší vůz Tatra v historii. Řidiče pro něj sháněli půl roku

AutoMoto

Tou nejzávažnější byl jiný motor, místo původního vzduchem chlazeného pětiválce nakonec skončil za přední nápravou šestiválcový motor.

Agregát s označením T 912 byl odvozený z vidlicového dvanáctiválce T 103 původem z vozu Tatra 111. Jde o čtyřdobý vznětový řadový šestiválec s ventilovým rozvodem OHV. Zdvihový objem je 7,4 litru a výkon 72 kW, 98 k, při 2100 ot./min. Maximálního točivého momentu 353 Nm dosahuje při 1400 ot./min.

Hlavní převodovka je mechanická čtyřstupňová se zpátečkou. Ještě samozřejmě bez synchronizace, což pro ideální ovládání vyžaduje přesné meziplyny a řidičskou zkušenost. Za hlavní převodovkou se nachází dvojstupňová přídavná redukční a rozdělovací převodovka.

Definitivní verze Pragy V3S také dostala větší nádrže a po špatné zkušenosti jednoho prototypu, který shořel po dotyku akumulátorů s terénem, se autobaterie přestěhovaly z rámu pod sedadlo řidiče.

V Kopřivnici se otevírá nové Muzeum nákladních automobilů Tatra

AutoMoto

Konstrukce "vejtřasky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze zilů či studebakerů, výsledek je ale plně dílem českého konstrukčního týmu. Důležitým prvkem jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. V tom pomáhá také pružný žebřinový rám, který snese i velké překřížení.

Terénním vlastnostem "véesky" se vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek - automobil se může brodit metrem vody, problémy mu nedělá ani kolmá překážka vysoká 40 centimetrů.

Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí - ať už řidiče nebo dalších lidí, kteří v armádě obvykle jezdili na sklopných dřevěných lavicích na korbě. Kvůli koncepci i umístění motoru, který je pod kabinou mezi řidičem a spolujezdcem, se o "vétřiesce" právem říká, že v zimě netopí a létě je v ní vedro.

V Trenčíně se budou vyrábět armádní vozy Tatra Tactic

Ekonomika

Automobil je také hlučný, delší cesta v posádce vyvolá touhu po špuntech do uší a typický zvuk prozradí "vejdu" na stovky metrů. Řízení pak vyžaduje "celého muže" - Praga V3S má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení.

Během dlouhých let výroby - sériové exempláře začaly vyjíždět z bran továrny v dubnu 1953 - prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi, větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se vyráběla v Bratislavských automobilových závodech (BAZ).

Objem šestiválce narostl na 8,1 litru díky zvětšenému vrtání. Výkon byl rovněž zvýšen na 88 kW, 120 k, ve stejných otáčkách. Maximální rychlost nyní činila 75 km/h. Pozměněna byla i elektroinstalace, u verze M2 se přední světla přestěhovala do nárazníku, řidič dostal odpružené sedadlo, akumulátory se kvůli tomu přesunuly zpět k rámu, kde je měl už prototyp.

Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Posmrtný život nejen v devadesátkách

Kariéra vozu ale tím ještě nebyla ukončena. Často v rámci generálních oprav dosluhujících vozů se ještě později nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči. Lišily se především vodou chlazenými motory Daewoo Avia, díky čemuž se do kabiny dostalo teplovodní topení.

Motory měly zdvihový objem 3,6 litru a verze plnící emisní normu Euro 1 a 2 nabídly shodný výkon 76 kW, 103 k.

Škoda oživila téměř zapomenuté kupé díky historickým plánům

AutoMoto

Převážně ze zásob armády ještě od roku 2001 nabízel podnik AOV Benešov generální rekonstrukce vozů V3S. Dostaly moderní motor Detroit Diesel, licenčně vyráběný italskými specialisty na diesely, firmou VM Motori. Vodou chlazený, přeplňovaný řadový šestiválec zdvihového objemu 4164 cm³ má výkon 100 kW, 136 k, a plní normu Euro 3.

Československá armáda v minulosti používala až 25 000 kusů Pragy V3S a česká armáda dodnes ještě několik vozů v původním vzduchem chlazeném provedení provozuje. "Vejtřasku" však postupně nahrazují modely Tatra T 815, T 810 a Tactic.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám