Článek
Jeep Compass, kompaktní SUV představené v první generaci již v roce 2006, patří mezi populární modely americké značky, jak dokládají i prodeje přesahující 2,5 milionu kusů. Nová generace se na úspěchy pokusí navázat kombinací robustního designu, schopnostmi mimo silnice, univerzálností a moderními technologiemi.
Začněme od designu, který vznikal ve spolupráci odborníků z italského Turína a USA. Podle automobilky by měl nový compass vyzařovat robustnost, díky které bude skvělým parťákem pro výlety v přírodě, ale současně by měl působit i jako moderní vůz, který se neztratí ani při kličkování městskými ulicemi.
Z fotek přitom vidíme tradiční masku automobilky se sedmi sloty, plastové lemování podběhů a spodku karoserie, solidní světlou výšku, moderní LED osvětlení a opomenout nelze ani zajímavé laky, včetně možnosti dvoubarevné kombinace s černou střechou.
Základem vozu je platforma STLA Medium, sdílená například s vozy Peugeot 3008, Opel Grandland a dalšími. Oproti minulé generaci pak Jeep Compass povyrostl do všech směrů, na délku měří 4550 mm, na šířku 1928 mm a rozvor má délku 2795 mm. Upravené tvary vozu navíc přispěly k citelnému zlepšení aerodynamiky.
Automobilka slibuje až o 55 mm více místa v kabině a také zvětšení úložných prostor. Vpředu mají úložné schránky kapacitu 34 litrů, zatímco zavazadelník nabídne kapacitu až 550 litrů. Variabilitu navíc zvyšují sedadla dělená v poměru 40:20:40.
Kabina sází na kombinaci vzdušnosti, robustnosti a moderní výbavy, do které spadá například 10“ digitální přístrojový štít, 16“ displej infotainmentu nebo moderní ambientní osvětlení. Pod infotainmentem je několik tlačítek, včetně otočného voliče hlasitosti. Ve středové konzole pak vidíme otočný volič převodovky a přepínač jízdních režimů.
V závislosti na výbavě nový Jeep Compass nabídne například i asistenta řízení druhé úrovně, ventilované, vyhřívané a masážní sedačky, střešní okno, Matrix-LED světlomety, různé typy čalounění, systém asistované změny jízdního pruhu a mnoho dalšího.
Novinka by se neměla ztratit ani v terénu. Už základní verze s pohonem pouze předních kol nabídne nájezdový úhel 20°, přejezdový úhel 15° a odjezdový úhel 26°. Světlá výška je 200 mm a brodivost 470 mm. Chování vozu navíc zlepší standardní systém Selec-Terrain, zatímco s orientací pomůže 360° kamerový systém.

Verze s pohonem všech kol ale slibují ještě lepší schopnosti. Kromě vyšší světlé výšky a lepších hodnot brodivosti zvládne čtyřkolka nájezdový úhel 27°, přejezdový úhel 16° a odjezdový úhel 31°. Standardem je navíc asistent pro sjíždění svahů.
Pod kapotou bude na výběr ze dvou elektrifikovaných a tří plně elektrických pohonných ústrojí. Základem je 48V hybrid o výkonu 145 koní, výkonnější plug-in hybrid nabídne 195 koní a plně elektrická verze bude dostupná ve verzích s výkonem od 213 a pohonem předních kol po čtyřkolku s výkonem 375 koní.

Jeep Compass třetí generace bude dostupný jako hybrid, plug-in hybrid a elektromobil.
Speciálně pro model Compass s pohonem zadních kol značka vyvinula silnější elektromotor na zadní nápravě, který nabízí nejvyšší výkon 49 kW a 232 Nm točivého momentu. Díky redukci 14:1 ovšem dokáže elektromotor nabídnout točivý moment až 3100 Nm na zadní nápravě. I bez trakce předních kol by tak měl vůz vyjet až 20% stoupání.
Kapacitu baterie automobilka neodhalila, plně elektrický dojezd by však měl dosahovat až 650 kilometrů. Nabíjení bude podporováno při výkonu až 160 kW, díky čemuž zabere dobití z 20 na 80 procent kolem 30 minut. Palubní nabíječka pro pomalé nabíjení pak slibuje výkon až 22 kW.
Ceny nové generace Jeepu Compass zatím neznáme, na trhy však vstoupí během posledního čtvrtletí tohoto roku s verzí First Edition, která tradičně nabízí zajímavou kombinaci výbavy. Pod kapotou bude 48V hybrid, alternativou bude elektrická verze o výkonu 213 koní s pohonem předních kol a dojezdem 500 km.