Hlavní obsah

Návrat domů. Porsche vytáhlo z muzea stařičký sporťák hraběte Kolowrata-Krakowského

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvoumístný vůz Austro-Daimler ADS-R byl dřívější pokus Ferdinanda Porscheho dokázat, že malá, cenově dostupná auta mohou být zábavná. Po náročné rekonstrukci vytáhlo Muzeum Porsche svůj nejstarší řiditelný exemplář na silnice.

Foto: Porsche

Zrestaurovaný Austro-Daimler ADS-R „Sascha“

Článek

Ještě ve dvacátých letech minulého století, než začal Ferdinand Porsche se svými vozy, byl generálním ředitelem společnosti Austro-Daimler ve Vídeňském Novém Městě v Dolních Rakousích.

Jedno z aut, která tam vytvořil, bylo dvoumístné ADS-R. Relativně skromné ​​auto, které by mohlo konkurovat větším a výkonnějším vozům té doby. O svou vizi se podělil s fanouškem motorsportu, hrabětem Alexandrem Josephem Kolowratem-Krakowským, známým také jako Sascha. Aby prodal představu Austro-Daimleru, financoval výrobu čtyř závodních vozů, nazvaných ADS-R.

Díky jménu na masce chladiče a na počest muže, který projekt financoval, jsou vozy známé jako sascha. Dnes je jeden ze čtyř původních nejstarším řiditelným vozidlem ve sbírce klasiků Muzea Porsche, kde se rozhodli vzít ho zpět do ulic Vídeňského Nového Města.

Vůz je poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 1100 ccm, který nabízí až 4500 ot./min a poskytuje výkon 37 kW, 50 koní. Díky pohotovostní hmotnosti pouhých 598 kg je to auto podle Jana Heidaka, který pracuje v Muzeu Porsche, stále dosti čilé.

„Pořád je to hodně zábavné auto. Můžete cítit každou vibraci. Poslechněte si, jak motor funguje. Není tam posilovač řízení, takže potřebujete hodně síly a citlivosti,“ řekl Heidak. „Vůz Sascha byl postaven pro jiné povrchy silnic. Ve skutečnosti máme příliš velkou přilnavost, jsme tu příliš rychlí a máme velké síly, které na auto působí.“

Porsche a hrabě Kolowrat-Krakowský vzali v roce 1922 tři vozy na drsný sicilský závod Targa Florio. Skončily první a druhé ve třídě 1,1 litru, zatímco třetí musel vypadnout kvůli problémům s motorem. Čtvrtý vybavený 1,5litrovým motorem vstoupil do otevřené třídy, kde se utkal s až pětkrát výkonnějšími vozy, a skončil celkově devatenáctý.

Italská média nazvala saschu „zjevením Targy Florio“ - během své existence se zúčastnil celkem 52 závodů a 22 z nich vyhrál. Navzdory tomu všemu se představenstvo Austro-Daimleru rozhodlo neuvést silniční verzi ADS-R do výroby.

Vidět auto zpátky doma, je jako být ve stroji času, tvrdí Heidak. „Když jsme poprvé začali, nevěděl jsem o saschovi moc,“ říká jeho kolega z muzea Kuno Werner. „Pro mě historie společnosti začíná později. Ale je zajímavé, že když se ponoříte hlouběji do příběhu společnosti, objevíte mnoho věcí, které už znáte z jiných vozidel.“

Nyní, když byl vůz plně zrestaurován, Muzeum Porsche vezme plně pojízdný exemplář i na další akce jako symbol kořenů automobilky.

Festival Porsche v Dubaji je dnes již vzácnou oslavou motorismu

AutoMoto

Před 120 lety dorazil Narcis Podsedníček do Berlína jako první, vítězem ale vyhlášen nebyl

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám