Článek
Bývalý prezident Toyoty Akio Tojoda se v rozhovoru pro Automotive News kriticky vyjádřil k neúspěšné fúzi mezi Hondou a Nissanem. Osmašedesátiletý veterán automobilového průmyslu byl zklamán především z tiskové konference, která proběhla 23. prosince 2024 za účasti obou automobilek a Mitsubishi. „Byl jsem docela zklamaný z toho, o čem na tiskové konferenci mluvili. Protože vůbec nemluvili o produktech,“ uvedl Tojoda.
Memorandum o porozumění mezi Nissanem a Hondou bylo podle něj plné módních frází jako „synergie“ a „obchodní integrace“ s cílem přeměnit japonskou průmyslovou základnu na „přední globální společnost mobility“. Memorandum sice zmiňovalo plány na standardizaci platformy vozidel a sdílení modelů mezi oběma výrobci, avšak bez konkrétních detailů.
Nissan měl přitom v rukávu něco, o čem by mohl hovořit. Začátkem tohoto týdne společnost představila komplexní produktovou mapu, která zahrnovala plně elektrický nový leaf v provedení crossover, model Micra a náznaky dalších připravovaných vozů. V plánu je nový sedan Sentra a rozšíření portfolia luxusní značky Infiniti.
Spojení nemá jen benefity
Tojoda také zpochybnil, že fúze mají samé benefity. „Samotný objem nutně neznamená, že jste silní. Krátkodobě můžete vidět některé pozitivní dopady. Ale z dlouhodobého hlediska může být docela obtížné dosáhnout stavu, kdy všichni řeknou, že jsou rádi, že se spojili,“ sdělil.
Jedním z největších problémů, který způsobil zhroucení dohody pouhé dva měsíce po oznámení, byla touha Hondy přeměnit Nissan na dceřinou společnost, nikoliv se s ním spojit jako s rovnocenným partnerem.
Toyota sama má pod svou korporátní střechou několik značek. V roce 2016 přeměnila Daihatsu na plně vlastněnou dceřinou společnost. Také vlastní Lexus, který založila v roce 1989, a výrobce užitkových vozidel Hino se stal dceřinou společností Toyoty v roce 2001.
Toyota navíc spolupracuje s několika domácími výrobci automobilů. V roce 2024 spojila síly s Mazdou a Subaru na vývoji účinnějších a elektrifikovaných spalovacích motorů. Největší světová automobilka vlastní 20% podíl v Subaru, 5,1% podíl v Mazdě, 4,9% podíl v Suzuki a také 4,9% podíl v Isuzu.