Hlavní obsah

Laurin a Klement vyráběli i letecké motory. Jeden ukáže muzeum škodovky

Může automobilové muzeum vystavovat letecké motory? Proč by nemohlo, když je v minulosti vyrábělo. Řeč je o mladoboleslavském muzeu značky Škoda, které vystaví téměř století starý dvanáctiválec L&K Lorraine-Dietrich.

Foto: Škoda 2x

Letecký dvanáctiválec L&K-Lorraine-Dietrich 450

Článek

Společnost Laurin & Klement se začala výrobou leteckých motorů zabývat už v roce 1909. Vrcholem této části její činnosti byl motor L 450, dvanáctiválec o objemu 24,4 litru a výkonu 450 koní.

Jeden takový, vyrobený v roce 1926 a nyní zapůjčený z Národního technického muzea, si budou moci prohlédnout návštěvníci mladoboleslavského muzea Škody. Jednou věcí je zásadně odlišný od dnešních automobilových motorů - má tři řady válců.

Právě kvůli tomu můžeme tento motor označit písmenem W. Bude to označení o něco přesnější než v případě dvanáctiválce pracujícího pod kapotou Bentley Continental GT. [celá zpráva]

Foto: Škoda 2x

Letecký dvanáctiválec L&K-Lorraine-Dietrich 450

Motory L se v Mladé Boleslavi vyráběly od roku 1924, kdy československá továrna získala licenci na jejich výrobu od francouzského výrobce aut a letadel Lorraine-Dietrich. Dělaly se tu čtyřsetkoňové osmiválce a právě tyto dvanáctiválce.

Stálého nejvyššího výkonu 450 koní dosahuje motor při 1 850 otáčkách. Jeho spotřeba byla ve své době udávána na 240 gramů paliva plus 12 gramů oleje na každého koně výkonu a hodinu provozu.

Firma Laurin & Klement začala s leteckými motory mnohem dříve, než se vyráběla tato monstra - už v roce 1909. Za zmínku stojí čtyřválec typu EL, se kterým se tehdejšímu šéfkonstruktérovi automobilky, ing. Ottovi Hieronimovi, podařil první let na území dnešní České republiky. Bylo to v Praze, ve Velké Chuchli, a za 2 minuty a 26 sekund uletěl Hieronimus asi dva kilometry.

Reklama

Výběr článků

Načítám