Článek
Automobilka Fiat má ve své bohaté historii celou řadu ikonických modelů, mezi které se řadí i hatchback Fiat 600, který si letos připomíná 70 let od své premiéry. Vývoj vozu přitom začal již v roce 1949 a hlavní roli v něm hrál Dante Giacosa, nejoslavovanější designér italské značky, který by letos oslavil již 120. narozeniny.
Vůz byl od začátku vyvíjen jako nástupce modelu 500 Topolino, tedy původní a dodnes ikonické pětistovky. Představen byl během ženevského autosalonu v roce 1955 jako nástupce Fiatu 500 C Belvedere, což byla modernizace pětistovky s karoserií kombíku určená pro rodiny.
Model Fiat 600 představoval modernější a prostornější vůz, který měl uspokojit rostoucí poptávku po automobilech v Itálii během tzv. italského hospodářského zázraku v padesátých letech. Automobilka přitom vsadila na jednoduše elegantní design s důrazem na praktičnost a funkční řešení.
Díky koncepci vše vzadu, tedy včetně uložení motoru a pohonu zadních kol, dokázal vůz s délkou pouhých 3,3 metru nabídnout dostatek prostoru pro pohodlné usazení čtyř pasažérů. Při sklopení zadních sedadel navíc nabízel i spoustu úložných prostor. Ve srovnání s modelem 500 C Belvedere byl nejen prostornější, ale také levnější a nabízel lepší jízdní vlastnosti.
Vůz měl již samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení všech kol, pod zadní kapotou se pak ukrýval motor Tipo 100 o objemu 663 kubických centimetrů, který disponoval nejvyšším výkonem 21,5 koně a vůz dokázal dostat k maximální rychlosti 95 km/h.
První sériově vyráběné MPV na světě
V roce 1956 automobilka představila verzi se shrnovací plátěnou střechou a později i model Fiat 600 Multipla, který se tak stal prvním sériově vyráběným MPV na světě. Jeho jméno se však proslavilo později. V roce 1957 přišla modernizace karoserie, kdy například posunovací boční okna nahradila okna stahovací.
Od roku 1960 nabízela automobilka model 600 D s výkonnějším motorem o objemu 767 cm3, výkonem 29 koní a rychlostí až 110 km/h. Úpravou ale prošla i další technická řešení. V roce 1965 pak následovala další modernizace, zahrnující úpravu světel nebo nahrazení dveří s panty vzadu klasickým otvíráním s panty vpředu.

Fiat ukončil domácí výrobu modelu 600 v roce 1969, například v Jugoslávii se však šestistovka vyráběla až do 80. let. Nástupcem v Itálii se stal model Fiat 850. Pokus o návrat slavného jména proběhl v roce 1997, představením modelu Seicento (600), skutečně se ale odehrál až v roce 2023 s premiérou crossoveru Fiat 600 v hybridní a elektrické verzi.
Stranou přitom ani tentokrát nezůstala společnost Abarth, která se pustila do úpravy modelu 600 již v roce 1956 a poslední Abarth 600 byl zákazníkovi dodán v roce 1969. Známý úpravce u vozu upravoval karoserii, zvyšoval výkon a přidával i vizuální odlišnosti.

Designér vozu Fiat 600 Dante Giacosa patří k nejoslavovanějším v historii italské značky. Letos by oslavil již 120. narozeniny.
Vyladěné modely jako Abarth 750, 850 a 1000 (podle objemu motoru) dosáhly řady úspěchů, ostatně verze 1000 nabízela výkon až 112 koní a rychlost až 190 km/h. Některé vozy navíc dostaly karoserii upravenou slavnými italskými karosárnami. Není tedy divu, že se dnes jedná o vyhledávaný sběratelský artikl.
Své moderní verze se přitom dočkal i Abarth, konkrétně v podobě elektrického crossoveru Abarth 600e s čistě elektrickým výkonem 280 koní, který putuje na přední kola. Vůz má upravený podvozek a zrychlení z nuly na 100 km/h slibuje za 5,85 sekundy.
Závod Mille Miglia
Automobilka Fiat se v rámci oslav 70 let modelu Fiat 600 rozhodla vyslat trojici „šestistovek,“ tedy původní z padesátých let, moderní hybrid a čistě elektrický Abarth, na ikonický italský závod Mille Miglia, tedy 1000 mil. Závodu se zúčastní historický vůz, dvojice moderních bude tvořit doprovod.
Akce se bude konat 17. června a automobilku Fiat bude reprezentovat čistě ženská posádka. Celkem by se mělo účastnit okolo 400 vozidel, která pojedou trasu Brescia-Řím-Brescia.