Hlavní obsah

Elektrokola jsou stále populárnější

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bicykly s elektrickou asistencí jsou stále pevnější součástí turistických destinací. Při výběru elektrokol je třeba sledovat několik parametrů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Až sedmnáct procent cyklistů v dotazníku webu welovecycling.cz, kterého se zúčastnilo 800 relevantních respondentů, používá elektrokolo. Navíc 38 procent respondentů během letošního roku uvažuje o nákupu elektrokola.

Stejný průzkum uvádí, že uživatelé elektrokol jsou většinou výletníky staršího věku, kteří méně považují kolo za dopravní prostředek, ale spíše si jej spojují s turistikou.

Že by však kola s baterií byla jen „pro důchodce“, podle Petra Skůčka z centra služeb PRE rozhodně neplatí. Významnou klientelou jsou třeba i rodiny s malými dětmi. „Dcera najednou vydrží celý den na kole,“ říká s tím, že o fyzickou námahu ani na elektrokole dítě nepřijde, ale vyhne se náročným stoupáním, díky čemuž ujede podstatně delší vzdálenost.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Výběr elektrokol je dnes pestrý.

Městská či sportovní elektrocyklistika zůstává podle Skůčka vedle turistického vyžití spíše na pozadí zájmu, i když zdaleka ne výlučně.

„Ve městech u nás mnohdy narážíme na chybějící infrastrukturu, a to nemluvím o dobíjení, ale zejména o skladování jakýchkoli bicyklů v bytových domech a městské zástavbě obecně,“ upozorňuje s tím, že větší hodnota a hmotnost elektrokola pravidelnému městskému užívání také nejde vždy naproti.

„Zvětšuje se však rádius uživatele pro denní dojíždění, pro spoustu klientů tak může mít elektrokolo velký smysl i pro intenzivní a pravidelné užívání,“ připomíná.

Okrajové sportovní využití najdou elektrokola zase v extrémních sjezdech, kde si při tréninku jezdci pomohou při cestě nahoru, aby zkrátka řečeno stihli více sjezdů.

Jaké je pro vás to správné?

Jako u každého bicyklu je nejprve nutné zvolit typ. Převládají elektrokola horská, ovšem podle Skůčka jsou oprávněně na vzestupu i trekové typy. „Lidé zjistí, že pro uvolněnou jízdu jsou pohodlnější, proto je nabízíme čím dál více,“ říká.

Pozadu nezůstávají ani čistě městská elektrokola, která se do přírody úplně nehodí. „Díky sníženému rámu umožňují snadný a pohodlný nástup a sesednutí, což nejlépe využijete právě v provozu – v každodenní městské džungli při dojíždění do práce nebo na nákup. Blatníky umožňují jízdu za každého počasí, na nosič můžete připevnit brašnu nebo košík s nákupem a elektrokolo můžete jednoduše postavit na stojánek,“ radí český výrobce Crussis.

Elektrokola mají dnes již i od levnějších kusů takzvaný středový pohon, ze kterého by zákazníci kvůli výkonu a spolehlivosti asistence neměli slevovat.

Předepsaným limitem asistence je 250 W, kterého přední výrobci pravidelně dosahují. Rozdíl je potom ovšem v točivém momentu, jenž se pohybuje od běžných 60, 70 Nm až po extrémní příklady 120 Nm u drahých, sportovně zaměřených kousků. Při využití takto silné asistence nicméně prudce klesá dojezd, který jinak sahá až ke 150 km.

Beskydy na elektrokole. Lysou horu zdolají i netrénovaní

Tipy na výlety

Baterie uložené v rámu mívají běžně kapacitu 600 až 700 Wh, znovu však lze zvolit i elektrokolo s 900Wh baterií pro ty, kteří třeba chtějí bez nabíjení odjezdit větší část víkendu. Tehdy je ale potřeba počítat s tím, že čím větší baterii uživatel zvolí, tím dražší a těžší kolo má. Klidně i o dva kilogramy, což dělá v hmotnosti kola kolem 23 kg hodně.

Pokud máte rádi více informací, většina elektrokol už dnes nabízí poměrně pokročilý palubní počítač, kde je možné zobrazit stav baterie a komfortně zvolit úroveň asistence, jíž odpovídá vypočítaný dojezd.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Na počítači umístěném na řídítkách lze zvolit nejen režim elektrické asistence.

Maximální rychlost, při které funguje asistence, je legislativně omezena na 25 km/h. Pomocí „krabičky“ od externího úpravce lze tuto hranici prolomit, ovšem to jednak otevírá spory s běžnými cyklisty v provozu a jednak si na takovýto „čiptuning“ nezřídka posvítí i policisté.

A protože jak se říká „co neubrzdíš, neokecáš“, je u elektrokola dobré pamatovat na kvalitní brzdy. S vyšší hmotností, snadno dosažitelnou rychlostí a převýšením jsou důležitější než jindy. I to je dalším argumentem pro příplatek za zavedenou značku.

Elektrokola? V německých Alpách na ně mnozí koukají skrz prsty

Cestování

Cena moderního elektrokola slušné kvality začíná na přibližně 60 tisících Kč. Nejen zmíněné prvky, jako je výkon asistence, baterie, palubní počítač či brzdy, cenovku u kvalitnějších kusů zvedá i daleko za 100 tisíc, ale jde také o konvenční díly, jako přehazovačku a samonosnou konstrukci elektrokola.

I v dnešní době platí, že elektrokol je na trhu dostatek skladem. „Doba, kdy si zákazník mohl vybírat z několika konkrétních barev a mohl si ze skladových kusů elektrokolo do detailu nakonfigurovat, je však v podstatě pryč,” přiznává Skůček s tím, že i na konkrétní elektrokola se dnes čeká.

Alternativou je nicméně zápůjčka, která vychází přibližně na 400 Kč na den či asi 2000 korun na celý víkend.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám