Článek
„Uděláme upgrade, jednoduché vylepšení, ale taky uděláme F-55. Říkám tomu F-55 a to bude podstatná modernizace. Taky bude mít dva motory, protože F-35 má jeden motor a já nemám rád jednomotoráky,“ řekl Trump před vojáky. Vysvětlil i důvod: „Když jeden motor odejde, je lepší mít dva, tři nebo čtyři. Proto mám rád Boeing 747, ten má čtyři.“
Trump přiznal, že jsou dnes motory modernější, jsou větší a úspornější a bezpečnější. „Říkají, že motor nikdy neodejde. Já si myslím, že občas odejde, i když zřídka,“ oslňoval Trump přítomné svými technickými znalostmi, ačkoliv si pletl hrušky a jablka, respektive stíhačky a dopravní letouny, které mají většinou motory zavěšené pod křídlem. U jednomotorového bojového letadla nejde jen tak přidat druhý motor. Musel by se zcela přepracovat trup, takže by vznikl úplně nový letoun.
Tím však Trump svůj myšlenkový výlet do světa vojenského letectví neskončil. „Uděláme F-55 a myslím, že pokud dostaneme správnou cenu, a my musíme dostat správnou cenu, budou dva motory a super modernizace F-35 a pak to uděláme i s F-22. Myslím, že F-22 je nejkrásnější stíhačka na světě, ale uděláme i F-22 Super a to bude velmi moderní verze stíhačky F-22,“ pokračoval americký prezident.
V žádných amerických dokumentech se však nikdy nic neobjevilo o typu F-55, natož o nějaké nové verzi F-22, což je model, který už se ani nevyrábí, nahradit jej má o generaci modernější F-47. Když se americký server Defense One dotazoval amerického ministerstva na tyto dosud neznámé vojenské programy, místo odpovědi se dočkal jen odkázání na Bílý dům. A ten mlčí.
O čem to mohl Trump mluvit
Experti se mezitím snaží zjistit, co měl Trump na mysli. Zřejmě si v hlavě spojil informace o neustále probíhající modernizaci F-35 s nabídkou Lockheedu tento typ výrazně zmodernizovat a přijít s „přeplňovanou“ verzí „na steroidech“. Když Pentagon rozhodl, že následovníkem jednomotorové F-35 má být dvoumotorový výrobek konkurenčního Boeingu, který dostal na počest 47. amerického prezidenta označení F-47, Lockheed reagoval, že stávající F-35 vylepší tak, že bude nabízet 80 procent schopností F-47 za méně než polovinu ceny.
Ona tajemná F-55 je možná jen novým typem F-47, ale může jít i o narážky na vývoj nového palubního stíhacího letounu šesté generace F/A XX, který by měl nahradit stávající F/A-18E Super Hornety. Ten má být dvoumotorový.
„Myslím, že je zmatený. Velmi zmatený,“ řekl o americkém prezidentovi jeden z bývalých představitelů amerického letectva USAF . „Ani si nedokážu představit, jak složité musí být zkusit ho nabrífovat,“ dodal.
Divoké sny
Už vůbec není jasné, co měl na mysli oním spojením F-22 Super. F-22 se sice neustále modernizují, ale žádná nová verze se neplánuje, protože je má nahradit F-47. O F-22 Trump mluvil i dál. Typ je ve výzbroji už dvě dekády, a tak se mu nejspíš zapsal do paměti.
„Nevím, jestli víte, ale kdo ji okopíroval? Čína. Okopírovali ji. Okopírovali náš design, ale nebudou schopni okopírovat tak rychle naše motory ani nic jiného. Takže budeme dělat F-22 Super. A to bude letadlo jako žádné jiné - podle mne je to nejkrásnější letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno, a tak to chci udělat,“ uvedl Trump.
Jeho vyjádření působí jako výroky dítěte, které má konečně dost peněz, v tomto případě peněz daňových poplatníků, aby si splnilo svůj sen.
Johnsonův SR-71 Blackbird
Donald Trump není jediný, který se zamotal do typových označení. Proslulý třímachový průzkumný letoun Lockheed SR-71 Blackbird dostal typové číslo, kvůli tomu, že se americký prezident Lydon Johnson spletl.
Blackbird vznikl jako projekt společnosti Lockheed, který měl kódové firemní označení RS-71. Johnson jej však prezentoval jako strategický průzkumný (strategic reconnaissance) a písmena přehodil. A protože prezidentovi se málokdy odporuje, bylo toto označení již ponecháno.
Podle zavedené řady označení by přitom měl mít FA-12, protože šlo o průzkumnou variantu vyvíjené záchytné stíhačky F-12.
Trump neměl problém hovořit ani o technologii stealth, tedy o schopnosti uniknout detekci radarů. „Někdy dělají stealth. Nejsem velký zastánce (letadel kategorie) stealth, protože hodně z toho dělá design a tvar,“ uvedl americký prezident.
V tom má pravdu, i když existují nátěry pohlcující radarové paprsky, základem je odrážet je tam, aby se nevracely k radaru, většinou tedy na sebe. Znamená to minimalizovat počet nejrůznějších výstupků. „Pokud je to tak, myslím, že na to (Číňané) přijdou velmi rychle,“ uvedl Trump.
Ovšem Trumpův důvod, proč nedělat letadla kategorie Stealth, zní bizarně. Neobává se, že vlastnosti stealth nepomůžou proti modernějším radarům a dalším prostředkům detekce. „Kvůli stealth navrhnete ošklivé letadlo, oni na to za šest měsíců přijdou a vy zůstanete s ošklivým letadlem,“ má jasno Trump.
Po letadlech ponorky
Trump ovšem neskončil jen u letectva. Také hovořil o tom, že Spojené státy mají nejlepší ponorky na světě, které se nemusejí vynořit třicet let. Zaměnil dobu, kdy je ponorka ve službě, s tím, jak dlouho je pod vodou.
Protože využívá k pohonu jaderný reaktor, má de facto neomezený rádius a nemusí se doplňovat palivo. Kyslík se dá vyrábět, jenomže se musí doplňovat potraviny a samozřejmě provádět údržba jak samotné ponorky, tak jejího vybavení a výzbroje.