Krkonošské dlouhé sjezdy pro méně zdatné cyklisty a rodiny s dětmi

Právo, Dáša Palátková

Milovníkům horské cykloturistiky, nejen zdatným, ale i rekreačním jezdcům nebo rodinám s dětmi, jsou určeny tzv. Krkonošské dlouhé sjezdy. S využitím cyklobusu a lanových drah si můžete naplánovat v podstatě nenáročný cyklistický výlet. V informačních centrech si vyžádejte propagační materiál s nabídkou Dlouhých sjezdů vedoucích z hřebenů do údolí. Je zdarma.

Foto: Profimedia.cz

Výhled na Sněžku od Černé boudy

Páteřní linka Krkonošských cyklobusů vede z Harrachova do Kořenova (ČD), dále přes Rokytnici nad Jizerou, Benecko, Janské Lázně, Pec pod Sněžkou, Horní Malou Úpu a zpět. Jízdní řády naleznete na webových stránkách krkonose.eu, na autobusových zastávkách nebo získáte zdarma v krkonošských informačních centrech. Doporučujeme cyklistickou helmu a podrobnou mapu. Krkonošské cyklobusy budou jezdit do 29. září.

Černodolský sjezd – Janské Lázně–Černý Důl

Kabinovou lanovkou vyjeďte z Janských Lázní na Černou horu. Nedaleko horní stanice lanovky najedete na cyklotrasu KRNAP č. 19A. Odbočíte vpravo a kolem Černé boudy dojedete k cyklotrase KRNAP č. 1B.

V prudkém svahu u naučné stezky Černohorské rašeliniště respektujte značení a sesedněte z kola. Po této cyklotrase se dostanete na rozcestí Pod Kolínskou boudou a odbočíte vlevo na Luční svážnici, ke které se záhy připojí cyklotrasa KRNAP č. 19B. Po ní sjedete k rozcestí Údolí Čisté, kde odbočíte vlevo na cyklotrasu KRNAP č. 1E. Po proudu řeky Čisté sjedete do Černého Dolu. Trasa měří 9 km.

Sjezd údolím Mumlavy

Harrachov–Vosecká bouda–Harrachov

Trasa zavede cyklisty do nejvyšších partií Krkonoš. Pohybovat se budete pouze na kole a výšlap k Vosecké boudě nepatří k nejlehčím. Z Harrachova se vydáte po hlavní silnici směrem k hranici s Polskem.

O kilometr dále odbočíte vpravo na cyklotrasu KRNAP č. 2 tzv. TEREX – Janouškova cesta. Touto cestou se dostanete až k rozcestí Pod Voseckou boudou. Střídavě budete stoupat a pohybovat se po vrstevnici. Takže je zde prostor i pro odpočinek. Až se dostanete k rozcestí, odbočíte vlevo a vystoupáte k Vosecké boudě, která je cílovou stanicí této trasy. Dále se dostanete pouze pěšky. Zpět do Harrachova se už jen sjíždí.

Vrátíte se k rozcestí Pod Voseckou boudou, kde odbočíte vlevo na cyklotrasu KRNAP č. 2 a sjedete na Krakonošovu snídani. Poté se vydáte vpravo a pokračujete ve sjezdu. Tento úsek až do Harrachova vede údolím Mumlavy a těsně před Harrachovem pojedete kolem Mumlavského vodopádu.

Určitě si zaslouží vaši pozornost. Od vodopádu už je to jen kousek do centra Harrachova. Celá trasa měří 25 km a vede po asfaltových cestách s dobrým povrchem.

Do Harrachova okolo Lysé hory

Rezek–Harrachov

Z Rezku se vydáte po cyklotrase KČT č. 22 směr Rokytnice nad Jizerou. O kilometr dále odbočíte vpravo na cyklotrasu KRNAP č. 6. Po ní dojedete do Sedla pod Dvoračkami. Stoupání je táhlé, ale téměř bezproblémové.

Po výstupu na Dvoračky se vám naskytnou krásné výhledy a můžete se občerstvit v nově postaveném hotelu Štumpovka. Z Dvoraček pokračujete cyklotrasou KRNAP č. 1A, po které budete úbočím Lysé hory sjíždět na rozcestí Ručičky. Jsou dvě možnosti, jak se z Ručiček dostat do Harrachova. Po ní sjedete do Rýžoviště a následně do centra Harrachova.

Délka trasy je 14 km, z části vede po asfaltu a z části po zpevněných cestách. Při sjezdu z Ručiček po Krakonošově cestě doporučujeme dbát zvýšené opatrnosti, protože cesta je místy velmi prudká a pohybuje se po ní mnoho pěších turistů.

Pokud z Ručiček pojedete rovně, napojíte se na cyklotrasu KRNAP č. 4, po které dojedete na Studenov. Na Studenově odbočíte vpravo a po cyklotrase KRNAP č. 7 sjedete velmi prudkou a kamenitou cestou do Rýžoviště a následně do centra Harrachova.

Délka této trasy je 14 km, z části vede po asfaltu a z části po zpevněných cestách. Varianta je vhodná díky náročnému sjezdu ze Studenova pro zdatné cyklisty. Doporučujeme použít MTB kolo.

Rokytnice nad Jizerou

Horní domky–Rokytnice nad Jizerou, Dolní náměstí

Lanovou dráhou Horní domky A1 – přibližovací se dopravíte k chatě Lovčenka. Od ní se podle směrovek dostanete na Ručičky. Odbočíte vpravo a po cyklotrase KRNAP č. 1A vystoupáte prudkým, 2,5 km dlouhým stoupáním na Dvoračky, kde se můžete občerstvit.

Z Dvoraček se vydáte do Sedla pod Dvoračkami. Úsek měří 1 km, je velmi prudký a nebezpečný, proto dolů raději sejděte pěšky a kolo veďte. Ze Sedla pod Dvoračkami se po cyklotrase KRNAP č. 1A vydáte k rozcestí Vidlice. Až k němu sjedete, odbočte vpravo na cyklotrasu KRNAP č. 8A, která vás po vrstevnici dovede do osady Rezek.

Zde se lze opět občerstvit. Z Rezku se po cyklotrase KČT č. 22 vydáte směr Rokytnice nad Jizerou. Dojedete do Františkova k chatě Družba, kde odbočíte vlevo a po příkré silničce dojedete k muzeu dřevosochání – Starý kravín. Z Františkova, od muzea Starý kravín, pokračujete po žluté až k vyhlídce Na Vrších. Tento úsek žluté je koncipován jako tematická stezka Dřevosochání, které zde probíhá každý rok. Z vyhlídky Na Vrších sjedete na Dolní náměstí v Rokytnici nad Jizerou.

Délka trasy je 16 km. Je vhodná pro fyzicky i technicky zdatné cyklisty kvůli prudkým stoupáním na Dvoračky a několika technicky náročným sjezdům. Obzvláště sjezd z vyhlídky Na Vrších vede v náročném terénu, a proto je vhodné použít MTB kolo.

Horní Mísečky – letní ráj běžkařů

Horní Mísečky–Jilemnice

Z Horních Míseček se vydáte po silnici č. 286, směr Jilemnice. Budete sjíždět po stejné silnici, kterou jste se na Horní Mísečky dostali cyklobusem. Pojedete přes osadu Dolní Mísečky, obec Vítkovice, Křížlice, Dolní Štěpanice až do Hrabačova a následně do Jilemnice. Téměř celá trasa vede údolím říčky Jizerky. Trasa měří 23 km a vede po asfaltovém povrchu, který je však místy narušen. Nevýhodou trasy je hustý silniční provoz s množstvím nákladních aut.

Vodovodní cestou do Špindlu

Medvědín – Špindlerův Mlýn

Ze Špindlerova Mlýna vyjedete lanovkou na Medvědín. Po cyklotrasách KRNAP sjedete z Medvědína na Horní Mísečky. Tento úsek vede po asfaltu. Na Horních Mísečkách se napojíte na cyklotrasu KRNAP č. 1A, tzv. Vodovodní cesta, po které sjedete až do centra Špindlerova Mlýna.

Délka trasy je 6 km. Úsek sjezdu po Vodovodní cestě je díky kamenitému povrchu technicky náročný, a proto tato trasa není vhodná pro rodiny s dětmi a méně zdatné cyklisty. Doporučujeme použít MTB kolo.

Sjezd z Výrovky do Strážného

Pec pod Sněžkou–Strážné

Chata Výrovka leží ve výšce 1357 m n. m. Zvolíte-li tuto trasu, podíváte se do nejvyšších míst Krkonoš. Cestou na Výrovku vás čeká náročné stoupání z Pece pod Sněžkou. Do Pece se dostanete cyklobusem a na Výrovku dojedete po cyklotrase KRNAP č. 1A.

Po příjezdu od Výrovky k Chalupě na Rozcestí se po cyklotrase KRNAP č. 1A vydáte směr Strážné. Sjíždět budete po zpevněné cestě přes Zadní Renerovky, Přední Renerovky až na Hříběcí Boudy. Při průjezdu kolem Hříběcích Bud minete dnes uzavřený Mramorový lom a po krátkém sjezdu se na parkovišti v lomu napojíte na silnici III. třídy, po které můžete směřovat vlevo do Dolního Dvora nebo druhým směrem do Vrchlabí.

Sjezd pod Liškou

Janské Lázně–Vrchlabí

Z Janských Lázní na Černou horu vyjedete kabinovou lanovkou. Nedaleko horní stanice lanovky narazíte na cyklotrasu KRNAP č. 19A. Odbočíte vpravo a kolem Černé boudy dojedete k cyklotrase KRNAP č. 1B. V prudkém svahu u naučné stezky Černohorské rašeliniště sesedněte z kola.

Po této cyklotrase budete míjet Kolínskou boudu, projedete Lučinami a přes rozcestí Pod Lesní boudou dojedete až k Tetřevím boudám. Zde odbočíte vpravo na cyklotrasu KRNAP č. 18, po které dojedete pod Lahrovy boudy. Odbočíte vlevo na cyklotrasu KRNAP č. 1A a sjedete k Hříběcím boudám. Z Hříběcích bud můžete do Vrchlabí jet přes Lánov nebo přes Strážné.

Do Lánova se vydáte po cyklotrase KRNAP č. 1B, ze které odbočíte vpravo na cyklotrasu KRNAP č. 1C. Po ní Luisiným Údolím přes Dolní Dvůr dojedete až do Horního Lánova, kde u kravína odbočíte vpravo na cyklotrasu KČT č. 4301. Po ní dojedete do Vrchlabí.

Do Strážného pokračujete po cyklotrase KRNAP č. 1A a dále do Vrchlabí sjedete po silnici. Délka trasy přes Lánov je 29 km a přes Strážné je 26 km. Povrch je rozmanitý, cesty nejsou v dobrém stavu a sjezdy jsou místy dost prudké. Zvláště pozorní buďte v úseku před Lahrovými boudami, kde je silnice místy rozbitá.

Malá Úpa

Horní Malá Úpa–Trutnov

Z Horní Malé Úpy se po cyklotrase KRNAP č. 24 vydejte do Dolní Malé Úpy. Zde odbočte vlevo a stoupejte na rozcestí Cestník, kam vás dovede cyklotrasa KRNAP č. 1A. Kolem Lysečinské boudy a přes Horní Albeřice dojedete k Rýchorskému kříži, kde odbočíte vlevo a stále po cyklotrase KRNAP č. 1A sjedete do Žacléře. Tam sjedete k hlavní silnici č. 300, je značená jako cyklotrasa KČT č. 4081, odbočíte vpravo a vydáte se směrem do Trutnova.

Trasy cyklobusů

Z Hradce Králové přes Hořice, Dvůr Králové, Hostinné, Vrchlabí: jízdní řád umožňuje přestup ve Vrchlabí na páteřní linku na obě strany i do Špindlerova Mlýna a na Špindlerovu boudu. Jezdí nízkopodlažní autobus pro 15 jízdních kol. Jezdí během letních prázdnin ve čtvrtek a sobotu.

Trutnov–Pec pod Sněžkou–Horní Malá Úpa: o víkendech a svátcích jezdí z Úpice, tím dojde k propojení s územím svazku obcí Jestřebí hory. V Trutnově je umožněn přestup z ČD (ze směru Stará Paka), napojeno je i město Žacléř. Jezdí autobus s přívěsem pro 37 jízdních kol. Do konce června jezdí o víkendech, o prázdninách denně.

Vrchlabí–Špindlerův Mlýn: ve Vrchlabí je přestupní místo na ČD směr Hostinné či Stará Paka. Dopravce zajišťuje přepravu autobusem s přívěsem na 20 kol. Z Jilemnice na Horní Mísečky jezdí autobus s vnitřní úpravou pro přepravu 15 jízdních kol a vyveze cyklisty do nadmořské výšky 1000 m n. m.

Až přijedete k vojenské pevnosti Stachelberg, odbočte z hlavní silnice č. 300 vlevo na polní cestu a sjeďte do Trutnova. Trasa měří 30 km. Povrch je velmi rozmanitý. Už tak náročné stoupání k Rýchorskému kříži ještě ztěžuje kamenitý povrch, takže místy je lepší kolo tlačit. Taktéž sjezd do Žacléře je technicky náročný.