Aktuální výstava v Anežském klášteře vznikla propojením expozic, které si letos návštěvníci mohli prohlédnout v Brně a Olomouci. Rozsahem jde o jednu z největších výstav k cyrilometodějské tématice.

Moravské zemské muzeum uspořádalo výstavu orientovanou na historické reálie cyrilometodějské misie, Muzeum umění Olomouc se spolu s Vlastivědným uměním v Olomouci věnovalo cyrilometodějské tradici v hmotné kultuře českých zemí.

Pražská výstava čítající na 250 exponátů slučuje jádra obou expozic. Její koncept je uzpůsoben prostorám středověkého kláštera sv. Anežky a obohacen o cyrilometodějské památky české provenience. Nově také připomíná cyrilometodějskou poutní tradici ve Staré Boleslavi.

Návštěvníci výstavy v Anežském klášteře si prohlédnou nejen obrazy, ale i další umělecké exponáty.

Návštěvníci výstavy v Anežském klášteře si prohlédnou nejen obrazy, ale i další umělecké exponáty.

FOTO: Kateřina Šulová, ČTK

K nejstarším dílům výstavy patří středověké malby - Deska z Dubečka, Misál Johánka z Bludova. Nejmladšími jsou díla s cyrilometodějskou ikonografií spojená s výzdobou sakrálních interiérů, veřejných budov a prostranství Olomouce a Prahy v 19. a 20. století, jakými byly například výzdoba olomouckých svatyň, pražské svatovítské katedrály, novostavby chrámu v Karlíně, Národního muzea či sousoší na Karlově mostě.

Pražská premiéra

Výstavu uzavírá část mapující proměny cyrilometodějské ikonografie a její historické souvislosti v uměleckém i lidovém řemesle, knižní kultuře, dobové grafice či numismatice.

Řada památek s cyrilometodějskou tématikou bude v Praze vystavena vůbec poprvé. Exponáty až nyní opouštějí sakrální prostory, pro něž vznikaly. Pořadatelé připravili i prohlídkovou trasu pro dětské návštěvníky, bohatě ilustrovanou kresbami Martina Kubáta.