Trasa na Kleť je určena zdatnějším cyklistům

Novinky, Rudolf Mates

Vyjedeme z kempu u rybníka Podroužek u Netolic, ležícího ve zvlněné krajině v nadmořské výšce 427 m n. m. Historické jádro Netolic, jednoho z nejstarších jihočeských měst, je od roku 1994 vyhlášená městská památková rezervace. Zajímavostí města je Archeopark Na Jánu, první jihočeská archeologická památka.

Foto: Lipno Servis

Trasu dlouhou 80 km si zvolte, jste-li již trochu trénovaní.

Etapu zahájíme výjezdem z kempu vpravo po úzké příjezdové cestičce, která nás po pár metrech dovede na hlavní silnici spojující Netolice a Lhenice. Vyrazíme směrem na Lhenice.

Zvlněným terénem projedeme nejprve Hrbov směrem do obce Smědeč. Doporučuji občerstvit se u tamní benzínové pumpy.

Pokračujeme dál po silnici. Po krátkém, ale rychlém sjezdu však nesmíme najet vlevo na značenou cyklostezku 1139 a 1166, protože bychom se vraceli. Pár metrů ještě pojedeme po cyklotrase 1139, která nás povede po silnici. Po pár metrech zabočíme na cyklotrasu 1166 vedoucí do lesa.

Po kratším, ale strmějším stoupání lesní cestou jedeme po vrstevnici nádhernou lesní cestou. Jakmile vyjedeme z lesa, uvidíme již v dáli Kleť.

Sjedeme do údolí U Panských, kde cyklostezka protíná silnici spojující městečka Brloh a Chvalšiny. Jakmile ji přejedeme, šlápneme do pedálů a zdoláme sice krátký, ale strmý kopeček. Pokračujeme dál po cyklostezce 1166. Na krátký čas se z ní stane 1168, ale to se nenechme zmást. Na malém rozcestí se zase pokračuje po 1166, trasa 1168 odbočuje vpravo.

Zlatý hřeb - penzión Hubert

To nejlepší je ještě před námi. Od penziónu Hubert, kde je dobré se opět občerstvit, dojedeme k prudké odbočce vlevo. Před námi je tři kilometry dlouhé táhlé stoupání na Kleť. Vede po cyklotrase 1166.

Jakmile dosáhneme vytouženého vrcholu Kletě, je vše zapomenuto. Ocitáme se na nejvyšším vrchu Blanského lesa ve výšce 1083 m n. m., kde je kromě nás jen hvězdárna, televizní vysílač, horská chata a kamenná Josefova věž.

Nejstarší kamenná rozhledna v Čechách, dříve nazývána císaře Františka Josefa, byla postavena v roce 1825. Měří 20 m, nahoru vede 110 schodů a za dobré viditelnosti z ní dohlédnete až do Alp.

Foto: Rudolf Mates

Na vrcholu Kletě je kromě hvězdárny, televizního vysílače a horské chaty i Josefova věž, nejstarší kamenná rozhledna v Čechách.

Dolů vede sedmikilometrový nádherný sjezd po cyklotrase 1166. Na rozcestí U Modrého obrázku odbočíme doleva.

Napojíme se na silnici vedoucí přes Holubov do Křemže. Dále pokračujeme po silnici přes Chlumeček a Chmelnou. Na rozcestí se napojíme na cyklotrasu 1196, ale brzy narazíme na odbočku, která vede do Holašovic. Zdejší unikátní soubor budov ve stylu tzv. selského baroka je od roku 1995 vesnickou památkovou rezervací a od roku 1998 zapsán do Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.

Jakmile dosáhneme vrcholu Kletě, ocitneme se na nejvyšším bodě Blanenského lesa ve výšce 1083 m n. m.

Z Holašovic se vydáme po cyklotrase 1094 směr Záboří, Dobšice a dále po silnici na Chvalovice. Tam odbočíme doleva směrem na Lužici, kde se napojíme na cyklotrasu 1104.

Ta nás dovede na hlavní silnici spojující Netolice a Lhenice zpátky do kempu, kde trasu dlouhou 80 km, určenou spíše zdatnějším cyklistům, zakončíme.