Hlavní obsah
Když většina lidí v Dubaji už spí, dopravní tepny září naplno. Foto: Dominic Scaglioni (Flickr, licence CC BY 2.0)

Z metra se obvykle díváte do stěn tunelů. V Dubaji většina dráhy vede po povrchu, takže lze spatřit největší budovy světa, luxusní hotely, pláže, laguny a další dominanty jednoho z nejbohatších měst světa. Co všechno je k vidění ve vlacích, kde místo kabiny strojvůdce mají vyhlídkový prostor pro cestující, protože řízení stroje je plně automatické?

Když většina lidí v Dubaji už spí, dopravní tepny září naplno. Foto: Dominic Scaglioni (Flickr, licence CC BY 2.0)
Dubajské metro: Řídí ho robot a jezdí nad hlavami chodců

Ve většině měst světa, a to i ve vyspělých státech se podzemní dráha staví desítky let, však to známe z Prahy. V Emirátech ale všechno jde tak nějak rychleji. Přijetí rozhodnutí metro vystavět a pořízení prvních plánů – to se odehrálo na přelomu tisíciletí, výstavba pak započala roku 2006. O tři léta později už na nástupištích první trasy stáli cestující. Budování navíc probíhalo v době, kdy ve městě startovala také výstavba 828 metrů vysoké budovy Burdž Chalífa nebo megalomanského projektu palmových ostrovů. V Dubaji to prostě umějí roztočit!

Představitelé dubajského emirátu ovšem roztáčejí jen peníze. To hlavní obstarávají jiní. Za stavbou tunelů a stanic stojí japonská firma, jiní Japonci dodali nejmodernější vlakové soupravy a dělníci se rekrutují především z řad Pákistánců, Indů (těch je mezi obyvateli Dubaje více než 50 procent!) nebo Bangladéšanů.

Vlaky ned zemí projíždějí přímo mezi někoikasetmetrovými mrakodrapy.

Foto: Robert Schediwy (Wikimedia Commons, licence CC BY-SA 3.0)

Sebevrahům vstup zakázán

Ale teď už pojďme dolů do metra, tedy pardon, nahoru. Větší část metra se totiž nachází nad zemí a často vede nad velkými dopravními tepnami. Už první pohled ukazuje, že v tomhle městě není nic obyčejné. Hned na nástupišti leckoho překvapí, že kolejiště od nástupiště izoluje průhledná stěna, která se otevírá, jen když vlak stojí ve stanici. Dochází tak k zamezení pokusům o sebevraždy skokem pod přijíždějící vozidlo.

Pád do kolejiště je díky bariérám z tvrdého dvojitého skla nemožný.

Foto: Shahroozporia (Wikimedia Commons, licence CC BY-SA 3.0)

Vlaky na třech kolejích

Estéty potěší, že nikde v tunelech metra nevisí žádné dráty. Může za to tříkolejový systém. Dvě kolejnice slouží k vedení kol, třetí je napájecí. To přináší velký užitek především v historickém centru emirátu, kde se vlaky pohybují po nadjezdech vysoko nad ulicemi.

Mimochodem, velká část těchto ulic ještě v roce 2000 ani nestála. Dubaj roste závratným tempem, nyní má dva miliony obyvatel, podle odhadů demografů se během pár let tento údaj ještě o polovinu zvětší. Z dlouhodobého hlediska ji ovšem velká budoucnost nečeká. Obyvatelnost Dubaje totiž závisí na tom, jak dlouho bude možné penězi vzdorovat poušti a velkému horku. Mnohokrát jsme se přesvědčili o tom, že příroda takové boje nakonec vyhrává.

Jakmile se dveře otevřou, může cestující vstoupit do vozu, ovšem ne, do jakého chce. Vagóny jsou rozděleny do tří tříd – luxusní, ekonomické a pro ženy a děti. Nutno ovšem podotknout, že pasažéři zvyklí na linky pražského metra mohou i levnější vozy považovat za luxusní, metro v Dubaji je prostě jiná liga!

Podívejte se na jiné tváře Asie do těchto článků:

Výzdoba do hypermoderního metra putovala z mnoha koutů světa. Například některé lustry pocházejí z České republiky.

Foto: Nepentes (Wikimedia Commons, licence CC By-SA 3.0)

Řidiče se na nic neptejte, je to robot

A kam se dá vlastně metrem dostat? V současné době mají na dvou linkách celkem 48 stanic. Během dalších let by měly přibýt další včetně třetí a čtvrté linky. Nejstarší z linek by měla být prodloužena do délky 50 kilometrů. Cesta mezi konečnými stanicemi by pak měla trvat asi 2,5 hodiny! Pro zajímavost, součet délek všech tří pražských linek v současnosti činí necelých 60 kilometrů.

Dubajské metro se ale už teď může pyšnit jedním primátem. Jedná se o nejdelší soustavu automatizované dopravy. Pokud se totiž kouknete za přední sklo prvního vozu, kde obyčejně sedí strojvůdce, uvidíte cestující. Vlaky se totiž řídí samy. Řidičům metra proto doporučujeme nestávkovat, dopravní podniky by se mohly inspirovat právě v Dubaji.

Ještě před pár lety byla na místě většiny dubajských staveb jenom poušť.

Foto: ESO travel

Mezi zmíněnými 48 stanicemi najdeme celou řadu atraktivních a známých míst. Obě stávající linky začínají na různých stranách letiště, jedna obsluhuje volnou zónu, druhá terminály. Poté se uprostřed Dubaje dvakrát křižují. V této oblasti také nalezneme 10 podzemních stanic, drtivá většina se však nachází nad povrchem. Mladší zelená linka pak pokračuje směrem k nemocniční oblasti, červená míří k těm největším magnetům Dubaje jako Burdž Chalífa nebo Mall of Emirates. Jejich popis naleznete v bočním sloupci vedle článku.

Stopa Járy Cimrmana v Dubaji

Kdo zná hru Divadla Járy Cimrmana Blaník, ví, že se všestranný český génius Cimrman snažil o to, aby se významné události konaly v zapamatovatelných datech. Ve Spojených arabských emirátech si jeho učení vzali k srdci a spustili provoz metra v největším městě země přesně v 9 hodin, 9 minut a 9 vteřin dne 9. 9. 2009 (na rok 9999 iniciátor stavby a první muž Dubaje šejk al-Maktúm čekat nechtěl, neboť by se ho nedožil).

Mimochodem, nenechte se mýlit tím, že je Dubaj jedním z nejbohatších měst světa, a nečekejte, že ceny jízdného se tu pohybují v astronomických výšinách. Celodenní jízdenku platnou ve všech typech dopravy tu lze pořídit za v přepočtu něco přes sedmdesát korun, což činí o několik desítek korun méně než v Praze.

Metro projíždí těmi nejatraktivnějšími částmi Dubaji. Také luxusní čtvrtí Jumeriah, v níž najdeme i tuto mešitu.

Foto: ESO travel

Kdo by se tedy chtěl podívat do hypermoderního města u pobřeží Perského zálivu, nemusí se potýkat s vysokými náklady na dopravu, ba ani na stravování. V Dubaji se dají nalézt restaurace s možností levného stravování, například Italská restaurace u Massima.

Inzertní sdělení: Vydejte se na netradiční cesty za poznáním!

Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a Střední Ameriku, Tichomoří a Afriku, vybírá z nabídky pobytových a poznávacích zájezdů:

Vydejte se mezi dubajské mraky

Od tří do pěti. To není otevírací doba cestovní kanceláře, ale počet hvězdiček hotelů, z nichž si můžete vybrat ten pravý pro pobyt v Dubaji  podle vašeho přání. Vydejte se do města supermoderních mrakodrapů.

Jeďte se vyřádit na obří pískoviště!

Jen vy, džíp a poušť. Nechte se provézt písky Ománu, Kataru a Emirátů a poznejte beduínské vesnice, magická místa zaniklých říší nebo Dubaj!

Poznejte Sharjah!

Když se Dubaj a Abú Dhabí perou, Sharjah se směje. Méně známá část SAE nabízí srovnatelný luxus, méně turistů a špičkové pláže.

Čtěte dále:

Přečíst si můžete také o nejstrašidelnějších místech na světě, o muzeích plných bizarností nebo také o nejšílenějších horských dráhách na zeměkouli! Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky.

Autor: Jan Švestka & Tomáš Cikán

Anketa
Vadilo by vám vydat se na dovolenou do muslimské země?
Ne, proč by to mělo vadit?
71.5 %
Možná ano.
5.8 %
Tam by mě nikdo nedostal!
22.7 %
Celkem hlasovalo 274 čtenářů.

Zajímavosti Dubaje

V roce 2006 se stal oficiálním emírem Dubaje, nicméně velkou moc na dění v emirátu měl už od roku 1995. Řeč je o Muhamedu ibn Rašídu al-Maktúmovi, muži, jemuž výkladní skříň Spojených arabských emirátů vděčí za superrychlý rozvoj. Co všechno během jeho úřadování v Dubaji vyrostlo?

 

Metro

69 kilometrů z plánovaných 318, 2 linky – červená a zelená (fialová a modrá by měly přibýt). Nadzemní stanice mají podobu škeblí. Připomínají tak lov perel, zdroj peněz v počátcích dubajského vzestupu před ropnou expanzí.

 

Obchodní centrum Dubai Mall

Pokud ve všech nákupních centrech světa změříme jejich celkovou plochu, k nejvyššímu číslu se dostaneme u tohoto dubajského „obchoďáku”. Zábavní atrakce, sklady, zázemí a především obchody se rozprostírají na více než milionu metrů čtverečních! Centrum se nachází poblíž další velké atrakce - nejvyššího domu světa.

 

Mrakodrap Burdž Chalífa

Oním domem je v roce 2010 dokončená nejvyšší budova světa Burdž Chalífa. Z jeho horních pater se naskýtá nádherný pohled na celou Dubaj. Nahoře dokonce mají profesionálního fotografa, který zájemce vyfotí s panoramatem města za zády.

 

Restaurace Armani

Pravá italská restaurace na Arabském poloostrově, to zní trochu zvláštně, nicméně na cestovatelském serveru Trip Advisor jilidé hodnotí jako nejlepší v celém emirátu, ačkolivse tu cena průměrné večeře pohybuje kolem 1600 korun. Za výhled z Burdž Chalífa, v němž se podnik nachází, to ale prý stojí.

 

Hotel Burdž Al Arab

To, co pro Sydney znamená opera, tím je Burdž Al Arab pro Dubaj. Jde o sedmihvězdičkovou stavbu ve tvaru plachetnice. Když se na začátku devadesátých let projektoval, čeští novináři nevěřícně psali o tom, že místo klíčů budou hosté používat ke vstupu do pokoje kartu. Tahle vymoženost je dnes už naprosto běžná. To, že hotel vlastně stojí v moři, jeho restaurace má akvárium se skoro milionem litrů vody a novináři mu říkají „sedmihvězdičkový hotel”, to už tak obvyklé není.

 

Palmový ostrov

Soustava umělých ostrovů plných rekreačních staveb, jejichž stavba polyká neuvěřitelné množství peněz. Území pokrývají desítky hotelů, lázní a restaurací.Je možno bydlet v podzemním apartmánu s výhledem do obřího akvária.

 

Velbloudodrom Nad Al Sheba

Ve sportovním centru Nad Al Sheba lze spatřit třeba závody v brokové střelbě, kterou lze díky úspěchům na olympijských hrách označit za národní sport, ale také velbloudí dostihy. Jde o rovinové závody, s Taxisovým příkopem nebo Velkými zahrádkami by se hrbáči vypořádat nedokázali.

 

Princess Tower

Jedna z nejvyšších budov světa (v aktuální TOP 30 jich má Dubaj v současné době 5) a v roce 2012 úplně nejvyšší obytná budova světa. Narozdíl od jiných mrakodrapů se v ní totiž usazují stálí nájemníci a ne jen  firmy.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Související články

Výběr článků