Hlavní obsah
Fokker F-100 přistál ve Stuttgartu do pěny. Foto: Markus Ulmer , Reuters

U leteckých nehod rozhoduje o přežití prvních 90 vteřin

Minulý týden v úterý přelétl Boeing 737 přistávací dráhu na mezinárodním letišti v Kingstonu na Jamajce. Naštěstí nedošlo k žádnému úmrtí a většina z ošetřovaných 91 osob je již propuštěna z nemocnice. V krizových situacích hrají roli vteřiny, a proto je důležité dodržovat několik pravidel, která mohou zachránit život.

Fokker F-100 přistál ve Stuttgartu do pěny. Foto: Markus Ulmer , Reuters
U leteckých nehod rozhoduje o přežití prvních 90 vteřin

Série leteckých nehod z letošního roku připomínají komerční filmové příběhy. Například celý svět sledoval s úžasem bravurní přistání letadla na řece Hudson v New Yorku. Letecké nehody plní první stránky novin, někteří cestující se ptají: "Je létání bezpečné?" 

Letadlo je stále bezpečnější než auto

Odpověď zní jednoznačně ano, a to ze dvou důvodů. Za prvé, nehody nejsou tak časté. Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy, připadá jedna nehoda na každých 1,2 miliónu letů.

Za druhé, většinu leteckých nehod lze přežít. National Transportation Safety Board (Státní americká společnost evidující bezpečnost dopravy) uvádí, že více než 80 procent všech leteckých nehod lze přežít. Ve skutečnosti je 15 krát vyšší pravděpodobnost, že se člověk stane účastníkem smrtelné autonehody, než smrtelné letecké nehody.

Nehody při startu a přistání

Důvodem je, že k většině leteckým nehodám dochází při startu nebo při přistávání letadla. Tedy při nižší rychlosti a blízko letiště, kde mají piloti často větší manévrovací prostor dostat letadlo bezpečně na zem.

Cestující mohou učinit určité kroky, aby se zachránili v případě letecké havárie. Prvním krokem je, aby měli bezpečnostní pás připnutý za všech okolností - i když je let bez turbulence. Zajistit bezpečnostní pás trvá několik drahocenných vteřin, při nárazu může být pozdě. 

Cestující čekají na křídle letadla na záchranu

Foto: Brendan McDermid, Reuters

"Klíčem k přežití je využít 'zlatý čas' - 90 kritických sekund po dopadu. K úmrtí nedochází jen dopadem letadla na zem, ale častěji udušením kvůli nadýchání kouře, když se nepodaří uniknout cestujícím z letadla dostatečně včas," vysvětluje Bill Hagan, prezident společnosti AsSafe Avtion, která vyrábí letecké pásy a airbagy.

Věnujte pozornost úvodní instruktáži

Lidé, kteří často létají, možná nevěnují pozornost úvodní instruktáži o nouzových východech a dalších bezpečnostních opatřeních. Rozhodování při kritických vteřinách po dopadu letadla může znamenat rozhodování mezi životem a smrtí.

Dalším důležitým faktorem je dbát pokynů posádky a mít zafixovanou sedačku v kolmé poloze, když vás k tomu vyzve letuška. Správně zafixovaná poloha sedadla chrání cestující v letadle před vážným poraněním hlavy a krku.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

"Sedadla v civilních dopravních letadlech jsou konstruována s cílem optimalizovat bezpečnost cestujících. Vzdálenosti mezi řadami sedadel a výška opěradel jsou navrženy tak, aby zajistily cestující během nárazu," popisuje bezpečnost Hagan.

Zatímco někteří lidé zpochybňují bezpečnost letecké dopravy, ve statistikách bezpečnosti se stále drží. Létání je bezpečnější než jízda do obchodu s potravinami v automobilu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Související články

Výběr článků