Hlavní obsah

Po Punkvě v Moravském krasu budou jezdit nové čluny

Právo, Vladimír Klepáč

Plavba ve člunech po ponorné říčce Punkvě v Moravském krasu na Blanensku je součástí prohlídky Punkevních jeskyní. Turistická atrakce každý rok láká statisíce turistů z celého světa. Flotilu deseti člunů nyní čeká obměna.

Foto: Vladimír Klepáč, Právo

Čluny brázdící Punkvu využívají moderní přístaviště, které bylo vybudováno před dvěma roky.

Článek

Ročně na člunech 40 kapitánů přepraví zhruba 200 000 pasažérů. Mnohé z člunů jsou ve službě již bezmála 30 let. Všechny mají kvůli ochraně přírody elektromotory. Nejstarší z nich pohánějí ještě dynama z autobusů.

„Výběr nových člunů byl poměrně náročný. Ono vytočit se s plavidlem, v němž je 18 turistů, v jeskyních, a to v místech, která jsou velmi úzká, je opravdu kumšt,“ řekl Právu vedoucí Správy jeskyní Moravského krasu Jiří Hebelka. Zdůraznil, že nové čluny budou sice modernější než ty původní, nesmí být ale ani o centimetr delší či širší než ty současné.

Plavba z Macochy

Původní čluny vyrobili kdysi v loděnicích ve slovenském Komárně. Přestože jsou všechny čluny každou zimu nově přetřeny barvou, jsou již za hranicí své technické životnosti. Největší z plavidel měří na délku 6,6 a na šířku 1,8 metru. První z nových plavidel projede po Punkvě v srpnu. Do konce letošního roku dostanou kapitáni na Punkvě celkem pět a příští rok dalších pět nových plavidel. Samozřejmě jejich elektromotory budou tišší a výkonnější.

Plavba ve člunech je součástí prohlídky Punkevních jeskyní. Na jejich prohlídkové trase nejsou jen podzemní sály plné krápníků, ale také procházka po dně propasti Macochy. Právě z něj se sestupuje podzemím k přístavišti na plavbu dlouhou 430 metrů. Je na ní jedna zastávka, při níž turisté v malých skupinkách navštěvují Masarykův dóm, známý také jako Pohádkový.

Vtipkující kapitáni

Plavba vznikla v roce 1921, a to díky známému jeskynnímu badateli Karlu Absolonovi. Na svoji dobu šlo o mimořádný technický projekt. Absolon nechal za pomoci kamenovrtacího oddílu československé armády vykopat odvodňovací štolu. Tím snížil hladinu říčky Punkvy. Vytvořil tak jedinečnou turistickou atrakci, která každý rok láká do krasu desetitisíce turistů z celého světa.

Po původní trase se jezdilo z Pustého žlebu do Masarykova dómu a zpět. V roce 1933 byl tento plavební úsek protažen až ke dnu propasti Macochy. Plavba po Punkvě je pro turisty zážitkem nejen kvůli podzemním chodbám a dovednosti kapitánů, ale i jejich vyhlášeným vtipům.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám