Hlavní obsah

Elektrárna se sjezdovkou má potenciál stát se turistickým magnetem Kodaně

Novinky, mšv

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Místní mu neřeknou jinak než Copenhill. Komplex Amager Bakke, který v Kodani vzniká, má potenciál stát se jedním z největších turistických lákadel dánské metropole. Ačkoli má jít primárně o stavbu, která bude přetvářet odpad v energii, nabídne mnohem širší využití. Na střeše vyroste sjezdovka, chybět tu nebude ani lezecká stěna. Otevřít by se mělo už letos na podzim.

Foto: Bjarke Ingels Group

Komplex by se měl otevřít už na podzim.

Článek

Kodaň se pravidelně umisťuje v žebříčku nejekologičtějších evropských měst, několikrát byla i na první příčce. Místní jsou proto na Copenhill patřičně hrdí, v jejich honbě za co „nejzelenější“ metropolí je to přímo klenot. Za pomocí moderních technologií se v komplexu bude přetvářet odpad v energii — elektřinu i teplo, zároveň s minimálním množstvím emisí a znečišťujících látek. Přidaná hodnota pak tkví nejen v architektonickém pojetí budovy, ale i jejím dalším využití.

Na podzim se zde otevře první lyžařský svah ve městě, vhodný i na další sporty. Copenhill ale bude disponovat i zhruba 84 metrů vysokou lezeckou stěnou, restaurací, après-ski barem, treky pro pěší turistiku bude lemovat stromořadí. „Je to velmi ambiciózní cíl,“ řekl starosta Frank Jensen o projektu, který má Kodani pomoci stát se do roku 2025 prvním uhlíkově neutrálním městem na světě.

„Naše emise klesly od roku 2005 o 33 procent. S novým komplexem, který bude schopen spálit během hodiny 35 tun odpadu bychom je mohli celkově snížit o 99,5 procenta,“ dodal.

Jen těžko ho lze minout

Ekologie se v Kodani těší takové oblibě, že například 41 procent obyvatel podle agentury Bloomberg využívá pro přepravu kola. Zákaz dieselových aut na sebe nemusí nechat dlouho čekat. Na druhou stranu je město už tolik „zelené“, že pomalu postrádá odpad, který má v budoucnu sytit mimo jiné i Copenhill. „Směrnice Evropské unie nám ztěžují dovážet více odpadu z dalších měst,“ tvrdí Jensen.

Aby se projekt, který vyjde v přepočtu na více než 13,5 miliard korun, vyplatil, chtějí v Kodani využít právě jeho turistického potenciálu. Stavba roste nedaleko centra, na letiště je to odsud 13 minut, a i když je člověk ve městě poprvé, jen těžko Copenhill mine. Podobný komplex — Spittelau plant — mají i ve Vídni, kde ročně přitahuje podle Bloombergu na 100 000 návštěvníků. Copenhill ale míří ještě výš, k 300 000 turistů.

Většina návštěvníků nikdy nenahlédne do nitra samotného komplexu. Přivítá je pouze nablýskaná, minimalistická budova se dvěma venkovními lanovkami, směřujícími na vrchol svahu. Ty budou moci lidé využít za zhruba 400 korun na hodinu a seshora buď sjet nebo seběhnout a pak se vydat na osvěžení do některého z podniků.

Reklama

Výběr článků

Načítám