Mezi nejvíce zasažená letiště patří ta v turistických destinacích, jako jsou Madrid, Lisabon a Palma de Mallorca, ale také amsterodamské letiště Schiphol či pařížské Orly, píše britský deník The Guardian.

Největší evropské sdružení aerolinek A4E varovalo, že britští pasažéři směřující do kontinentální Evropy nebo zpět čekají během léta výrazná zpoždění kvůli přísnějším kontrolám v schengenském prostoru. Mluvčí A4E Aage Duenhaupt řekl, že tisíce letů už byly zpožděny právě kvůli přísnějším kontrolám na některých letištích v EU.

Mluvčí také varoval, že nadcházející víkend, na který britská letiště chystají jeden z nejvyšších počtů odletů v roce, by mohla zpoždění činit až dvě hodiny. Například jen mezi Mallorkou a Británií se má přesunout na 200 tisíc lidí. „Pokud španělská hraniční kontrola nezavede nouzový plán, aby zabránila frontám a umožnila pasažérům rychlejší průchod, čeká cestující mnoho zničujících zpoždění,” řekl Duenhaupt.

Problémy nejsou rozsáhlé

Opakovaná zpoždění se vyskytují po zavedení nových unijních pravidel po teroristických útocích v Paříži a Bruselu. Nová pravidla vyžadují vstupní i výstupní kontroly cestujících z 26 zemí mimo schengenský prostor volného pohybu osob. Opatření se tudíž týká i Britů.

Podrobné údaje o pasažérech jsou prověřovány v několika databázích, jako je Schengenský informační systém či databáze ukradených a ztracených osobních dokladů Interpolu. Schengenské státy sice až do října, kdy nabude příslušné nařízení plné platnosti, nemusejí prověřovat každý neschengenský pas, některá letiště tak ale už činí a další provádějí namátkové kontroly u vybraných letů.

Letecké společnosti a cestovní kanceláře však tvrdí, že problémy nejsou rozsáhlé a zpoždění nesouvisejí vždy s imigračními kontrolami. Například cestovní kancelář Thomas Cook uvedla, že změny v kontrolách v květnu krátce ovlivnily lety na Mallorce. Holding IAG, pod který spadají aerolinky Iberia a Vueling, tvrdí, že žádná z jeho společností se nepotýkala se zpožděními zapříčiněnými zmíněnými důvody.

Cestující jsou upozorněni

Společnost Ryanair uvedla, že registruje normální provoz, vyzývá ale své pasažéry, aby se dostavili k odbavení už tři hodiny před odletem. Také svědectví cestujících podle The Guardian ukazují, že se zpožděním se nepotýkají všechna letiště a po celý den. Například jeden z pasažérů připustil, že zažil dlouhé fronty v Palmě de Mallorca, ale jeho letecká společnost den předem rozeslala SMS s upozorněním, aby se lidé dostavili na letiště včas a že mají počítat až s 30minutovým zpožděním.

Skupina A4E uvedla, že příčinami problémů je výrazný nedostatek personálu, který má zpřísněné imigrační kontroly na starost. Vyzvala proto Evropskou komisi a jednotlivé členské státy, aby problém řešily a zabránily „ostudným obrázkům” dlouhých front na letištích v Madridu, Palmě, Lisabonu, Lyonu, Paříži, Milánu a Bruselu.