Hlavní obsah

Nejdelší, nejkratší, nejvyšší. Jaké jsou železniční rekordy

Novinky, mšv

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Před týdnem byl oficiálně zahájen provoz v nejdelším železničním tunelu světa. Gotthardský úpatní tunel ve Švýcarsku ale není jediným rekordmanem. Například vůbec nejdelší dobu byste ve vlaku strávili na cestě z Madridu do čínského města I-wu a nejvýše položenou trať najdete opět v Číně na cestě z provincie Čching-chaj do Tibetu.

Foto: Profimedia.cz

Gotthardský úpatní tunel je nejdelší na světě.

Článek

O švýcarském rekordmanovi, který někdejší prvenství ukradl japonskému Seikanu, se v poslední době napsalo mnohé. Tunel byl dostavěn letos před začátkem léta, ale oficiálně byl provoz zahájen až v neděli 11. prosince. Se svými 57 kilometry je nejdelší na světě a nevypadá to, že by mu někdo v dohledné době tento primát uzmul. Naopak, Švýcaři chtějí na tunel navázat dalším tunelem, aby cestu z Curychu do Milána ještě více zkrátili.

O Gotthardském úpatním tunelu si můžete přečíst více:
Ve Švýcarsku hrají vlaky prim

Pokud budeme hovořit o nejdelším podvodním tunelu, pro Eurotunel pod kanálem La Manche, který spojuje Francii s Velkou Británií, neexistuje konkurence. Otevřen byl už v roce 1994 a pod mořem se táhne skoro 38 kilometrů.

Foto: Profimedia.cz

Část Transsibiřské magistrály z ptačí perspektivy.

Notoricky známá je také nejdelší železnice světa. Tou je už celé století Transsibiřská magistrála v Rusku, která vede z Moskvy až do Vladivostoku. Je dlouhá 9259 kilometrů a pasažéři překonají po cestě sedm časových pásem. Navíc na trase nemusejí ani jednou přestupovat, každá souprava jede z výchozí zastávky až do cíle. Za rok by měly tuto rekordmanku ozdobit nové futuristické stanice. [celá zpráva]

Z Madridu do Číny

Ačkoli je Transsibiřská magistrála nejdelší železnicí světa, na cestě z Moskvy do Vladivostoku cestující nestráví tolik času jako při putování z Madridu do východočínského města I-wu. Trasa dlouhá nějakých 12 875 kilometrů zabere úmorných 20 dní, vlak samozřejmě nejede přímo a cesta vyžaduje přestupy. Nicméně pasažéři poznají kus světa, jelikož projedou třeba přes Francii, Polsko, Bělorusko, Rusko či Kazachstán. Podle údajů z roku 2014 se tak jedná o nejdelší železniční cestu, uvádí britský Telegraph.

Oproti tomu nejkratší železnici světa byste nalezli v nejmenším státě, tedy ve Vatikánu. Ve skutečnosti tato 300 metrů dlouhá trať neslouží k převozu pasažérů, ale má spíše symbolický účel. Nejkratší železnice v Evropě, na které se mohou přepravit lidé, pak vede z centra britského města Stourbridge na jeho předměstí a cesta zabere pouhé tři minuty. Nejkratší úsek metra je v londýnské podzemce. Stanici Leicester square dělí od sousední Covent Garden pouhých 260 metrů.

Foto: Profimedia.cz

I takové majestátní pohledy se naskytnou cestujícím na nejvýše položené železnici světa.

Ale zpět k megalomanům. Nejvýše položená železnice světa vede čínskou provincií Čching-chaj až do Tibetu. Její maximální výška je 5072 metrů nad mořem a překonává ji v průsmyku Tanggula. Z velké části je vystavěná na permafrostu neboli věčně zamrzlé půdě a překoná dohromady 675 mostů. Než byla v roce 2006 otevřená, držela prvenství nejvyšší železnice trať v Andách.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám