„Železnice prošla různými obdobími, nádražní budovy však ve většině případů zůstaly tak, jak byly vybudovány v době největšího rozvoje železnic," uvedl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Právě proto, že velká část z nich je v současnosti cennými architektonickými památkami, je o ně podle něj třeba náležitě pečovat.

Budova nádraží Brno - Chrlice

Budova nádraží Brno - Chrlice

FOTO: Igor Zehl, ČTK

Kromě hlavní ceny udělila asociace zvláštní ocenění pro zbylá nádraží, která se dostala mezi desítky finalistů a mezi nimiž byly nádražní budovy například v Kubově Huti na Šumavě, nádraží Třeboň lázně nebo ostravské hlavní nádraží. Cenu naděje poté získalo nádraží Havířov, kterému hrozí demolice.

Minulé ročníky soutěže o nejkrásnější nádraží vyhrála nádraží v Rynolticích na Liberecku, východní nádraží v Opavě, Uherské Hradiště, Ostroměř u Hořic, Trutnov a Zahrádky u České Lípy.

Perníková chaloupka u nádraží v Brně - Chrlicích

Perníková chaloupka u nádraží v Brně - Chrlicích

FOTO: Igor Zehl, ČTK

V Česku existuje na 2500 zastávek, na kterých se nachází zhruba 8000 nádražních budov a dalších železničních staveb. Soutěž se pořádá od roku 2007, spoluvyhlašovateli jsou například Plzeňská dráha, České dráhy, Jindřichohradecké místní dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Posázavský Pacifik nebo občanské sdružení ŽelPage.