Článek
Investice do výstavby nového mexického letiště vyšplhá nejspíš k 9,2 miliardám dolarů (193,6 miliardy korun). Ministr dopravy a komunikací Gerardo Ruiz uvedl, že vítěze vybral zvláštní výbor a na rozdíl od minulých kontroverzních návrhů nebudou úřady kvůli stavbě vyvlastňovat půdu.
Foster je jedním z předních světových architektů a navrhl mimo jiné terminál 3 pro letiště v Pekingu, londýnský Stadion Wembley či kancelářskou budovu City známou pod přezdívkou Gherkin (Okurka). Romero je zetěm mexického telekomunikačního magnáta Carlose Slima. Navrhl Museo Soumaya, ve kterém je umístěna většina děl ze Slimovy osobní umělecké sbírky.
Nové letiště se rozroste na plochu téměř 4600 hektarů, zhruba 10 kilometrů od současného letiště. Bude mít šest přistávacích a vzletových drah, kapacitu přepravy až 120 miliónů cestujících ročně a dokončeno má být do 50 let. Staré letiště je schopné ročně přepravit zhruba 32 miliónů lidí a v současnosti je přetížené.
Ruiz dodal, že by výstavba nového letiště měla začít v roce 2015. Prezidet Enrique Peňa Nieto uvedl, že tři přistávací dráhy by měly být v provozu do roku 2020, kdy by letiště mělo být schopné odbavit ročně 52 miliónů cestujících.
Vítězný projekt má také odpůrce
Podle kritiků určené stavební pozemky nejsou vhodné pro nové letiště. Bývalý ministr životního prostředí José Luege podle AP v rozhovoru pro místní rozhlas uvedl, že tato oblast je náchylná k záplavám. Ruiz však popírá, že by pozemky nebyly pro letiště vhodné, a dodal, že existují plány na odvod dešťové vody, které mají zabránit případným záplavám.
Foster vyzdvihl neotřelý design stavby. „Toto letiště je první svého druhu na světě," prohlásil. „Nemá konvenční střechu. Nemá svislé stěny. Nemá sloupy v běžném slova smyslu," dodal. Vzdušný, odlehčený terminál má tvar obrovského písmene X. Podle Fostera bude mít letiště prostorné haly, které bude možné využít pro umělecké výstavy.