Hlavní obsah

Tvarově složitější rodinný dům Vítězslava Krejcara krášlí výrazné luxferové schodiště

Novinky, Text: Jakub Potůček, editace: tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rodinný dům Vítězslava Krejcara v Jevíčku od architekta Jana Tymicha je netradiční a z architektonického hlediska tvarově jen těžko popsatelnou stavbou. Ve své podstatě představuje osobité spojení řady architektonických trendů.

Foto: Štěpán Bartoš, Slavné vily Pardubického kraje

Vila s adresou: Jevíčko, Brněnská čp. 346

Článek

Krátce před únorovým převratem se jevíčský velkoobchodník s obilím Vítězslav Krejcar obrátil na brněnského architekta Jana Tymicha s žádostí o vypracování projektů obilného skladu a rodinného domu.

Architekta si nevybral náhodně. Tehdy měl už Tymich za sebou řadu návrhů obilných mlýnů a sil, které byly v této branži známé.

Foto: Štěpán Bartoš, Slavné vily Pardubického kraje

Asymetrický tvar vily inspiruje i dnešní architekty.

Architekt Tymich se narodil na začátku dvacátého století ve Lhotě na Moravě. Vystudoval na Fakultě architektury ČVUT, kterou dokončil roku 1938. O tři roky později si v Brně otevřel vlastní ateliér, ze kterého pak přešel do Stavoprojektu.

Po zbytek života pracoval ve Státním projektovém ústavu obchodu. Vedle zemědělských objektů se intenzívně věnoval nábytkové tvorbě a navrhování interiérů.

Jeho nejspíš nejzdařilejším návrhem je vlastní rodinný dům v Brně, navržený v duchu volně plynoucího obytného prostoru.

Foto: Štěpán Bartoš, Slavné vily Pardubického kraje

Stavba působí jednoduchým a uměřeným dojmem.

Dům a dřív i skladiště se nachází na okraji města Jevíčko. Vnitřek domu je řešený podobně jako kontinuální obytný prostor od slavného architekta Ludwiga Miese van der Rohe. Provedení interiéru je ale spíš v duchu organicky tvarované architektury Hanse Scharouna.

Hlavní strana vily má blíž k pozdnímu funkcionalismu Karla Honzíka nebo Josefa Havlíčka. Jsou tu i prvky tzv. prostorového plánu (Raumplan) Adolfa Loose.

Schodiště v luxferovém arkýři je jednou z mála výrazných dekorací v domě

Přízemí dominuje velká obytná místnost, propojená s pracovnou, kuchyní a terasou. Podmanivě řešené schodiště, samostatně přístupné z předsíně i obývacího pokoje, architekt umístil do luxferového arkýře. Tím z něj udělal dekorativní a estetický interiérový prvek.

Uspořádání poschodí ale řešil o dost skromněji. Je tvořeno dvojicí ložnic se společnou koupelnou, pokojem pro hosta, WC a chodbou, od komory oddělenou vestavěnými šatními skříněmi. Ty, stejně jako veškerý do stěn umístěný nábytek, navrhoval výhradně architekt Tymich.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám