Hlavní obsah
Navrhovaný dům ční nad okolní zástavbu, která se ale dle architektových předpokladů dříve či později také zvýší. Foto: David Roy (8x)

Desetipodlažní věžák je rájem i domovem pro výtvarníky

Věžák, v němž by žili a tvořili výtvarníci, navrhl do prostředí thajského Bangkoku izraelský architekt David Roy. Svůj projekt přihlásil do architektonické soutěže a už v této fázi poutá pozornost komplexním řešením potřeb umělců, kteří by díky jeho návrhu získali vše, co ke svému životu potřebují - místo, kde mohou bydlet, tvořit a svá díla rovnou představovat veřejnosti.

Navrhovaný dům ční nad okolní zástavbu, která se ale dle architektových předpokladů dříve či později také zvýší. Foto: David Roy (8x)
Desetipodlažní věžák je rájem i domovem pro výtvarníky

Jméno projektu zní Nest 70, kde „Nest“ znamená hnízdo. V tomto případě je však přesnější použít spíše slovo líheň, protože právě líhní pro mladé umělce by se dům měl v pravém slova smyslu stát. Jak poznamenává architekt, svůj dům dokonce navrhl tak, aby vizuálně připomínal inkubátor.

Dále uvádí, že svým projektem reaguje na zatím stále ještě poměrně mladý územní plán Bangkoku akcentující především rozvoj ve vertikálním směru.

Vzhledem k velkému růstu počtu obyvatel je ale dle Royova názoru čas začít uvažovat o vertikálním směru dalšího růstu a město chápat jako prostor tvořený na sobě ležícími vrstvami. Sám se k tomu snaží ukázat cestu.

Fasády domu jsou navrženy tak, aby propouštěly do interiéru co nejvíce světla.

Foto: David Roy

Jeho věžák s vnitřní plochou podlah 4000 m2 je koncipován jako vertikální objekt rozdělený do několika na sebe navazujících a přitom jasně odlišených vrstev.

V nejnižších podlažích stavby navrhuje vytvořit recepci, administrativní místnosti a především volně přístupné galerie.

Návrh domu, který má na první pohled připomínat inkubátor. V tomto případě líheň výtvarníků.

Foto: David Roy

Nad nimi, v pátém až sedmém patře, mají pokračovat otevřené výtvarné dílny nabízející výuku pro veřejnost. A galerie vystavující výsledná díla. Tato vrstva domu má fungovat jako jistý separační, nebo přechodový prvek oddělující veřejnou část budovy od soukromé.

Ruch spodních veřejných pater má pozvolna utichat a má začít převládat prostředí umožňující klidnou, soustředěnou práci.

V nižších podlažích mají být galerie

Foto: David Roy

Od osmého patra výše architekt navrhl devět samostatných příbytků v podobě duplexů. Každý má spodní část vyhrazenou pro soukromý život a odpočinek a nad ní je pak vlastní ateliér.

Zajímavostí návrhu obytné zóny domu jsou společné kuchyně. Těmi architekt cíleně nabízí obyvatelům příležitost ke komunitnímu životu prostřednictvím společné přípravy jídel a společného stolování.

Výtvarníci v domě budou nejenom žít a tvořit, ale také rovnou vystavovat svá díla.

Foto: David Roy

Dům zaujme na první pohled vysokou transparentností fasád, což plně odpovídá potřebám uvnitř žijících a hlavně tvořících výtvarníků.

Také uvnitř je prostor členěn často posuvnými polykarbonátovými přepážkami, které umožňují průnik světla i do centrálních částí domu.

Uspořádání nejvyšší části domu

Foto: David Roy

Uspořádání střední části domu

Foto: David Roy

Uspořádání nejnižších podlaží

Foto: David Roy

Napište nám

Postavili jste dům, rekonstruovali byt nebo máte hezkou zahradu a rádi byste se pochlubili?

Napište nám do redakce na adresu: bydleni@novinky.cz.

 

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Související články

Výběr článků