Hlavní obsah

Automatické pohony garážových vrat zajistí pohodlí navíc

Právo, Sylva Svobodová

Každodenní užívání garáže má být pohodlné a bezpečné. Vyplatí se investovat do komfortu a pořídit automatické otevírání garážových vrat i brány. Pak vjedeme přímo do garáže, aniž bychom museli z auta vystupovat a s bránou či vraty mechanicky manipulovat.

Foto: HÖRMANN (3x)

Pohony RotaMatic ovládají plynule a tiše brány až do šířky 4000 mm, výšky 2000 mm, hmotnosti 400 kg. Pohony ze série P jsou navíc vybaveny schránkou ze zinkovaného tlakového odlitku, který zajišťuje odolnost vůči povětrnostním vlivům.

Článek

Pohony vybíráme zejména podle velikosti vrat, jejich hmotnosti, prostorových možností. Automatické pohony mají různou rychlost otevírání, ty komfortnější se otevírají a zavírají rychleji - šetří tím teplo, které z garáže nemá šanci za tak krátkou dobu uniknout.

Foto: HÖRMANN

Pro náročné majitele garáží, kteří zohledňují i úsporu tepelné energie, jsou vhodné extra rychlé pohony SupraMatic. Rychlost otevírání až 22 cm/s.

Kromě automatických garážových vrat se vyplatí investovat i do automatické vjezdové brány. U ní je důležitý plynulý chod, bezpečnost a odolnost proti povětrnostním vlivům, opotřebování.

Zásadní pro výběr brány je velikost vjezdu, dostatek volného místa, vzhled plotu a brány.

Foto: HÖRMANN

Pohon pro posuvné brány LineaMatic má spolehlivou automatiku, kompaktní, štíhlé a stabilní pouzdro. Standardní provedení je určeno pro posuvné brány do šířky 6000 mm a hmotnosti až 300 kg.

Otevřeme jedním tlačítkem

Mechanické otevírání garážových vrat není pohodlné. Daleko komfortnější je automatika s kvalitním pohonem.

Zařízení se montuje zejména podle hmotnosti vrat, nabízí se přitom různé rychlosti otevírání (14 cm/s až 22 cm/s).

Určitě se vyplatí zvolit pohon s ochranou proti vypáčení vrat. V případě, že jsou garážová vrata zavřená, zapadne zámek automaticky do dorazu vodicí lišty.

Foto: LOMAX

Posuvná garážová vrata patří mezi sekční, pouze panely jsou postaveny svisle a nezajíždějí pod strop, ale podél stěny. Důležitá je kvalita stavební přípravy, zejména rovnost stěn a podlahy.

Patentované zamykání vrat funguje mechanicky, tedy bez elektrického napájení. Z hlediska bezpečnosti je důležité, že vrata přeruší svůj chod v případě najetí na překážku.

Pohony pro vjezdové brány

Typ brány, její velikost a hmotnost je zásadní. Automatický pohon vybíráme podle toho, zda máme bránu křídlovou (otočnou) nebo posuvnou. Otočná je náročnější na prostor (musíme mít dostačující prostor pro zaparkování auta), posuvné provedení šetří místo.

Pro křídlové brány se vyplatí zvolit podzemní pohony, které jsou uloženy v zemi ve speciálním antikorozním boxu. Takový pohon nijak nenarušuje vzhled brány. Na trhu je velké množství pohonů určených pro různé provedení bran (otočné jednokřídlé, dvoukřídlé, posuvné) a vyplatí se volbu konzultovat s odborníkem. Na specializované firmě necháme i montáž, za kterou ručí.

Foto: LOMAX

Rolovací vrata se používají tam, kde se klade důraz na maximální využití prostoru. Lze je snadno instalovat bez dalších stavebních úprav do již postavené garáže. Skládají se z lamel PVC nebo Al.

Pohony vjezdových bran mají spolehlivou automatiku, konkrétní typ volíme podle velikosti a hmotnosti brány. Brány do šířky 6000 mm a hmotnosti do 300 kg potřebují jiný pohon než s větší hmotností do 500 kg a šířky až do 8000 mm. U těžkých bran je na místě otestovat, zda „pracují“ plynule a tiše, aby nerušily sousedy, zajímáme se i o design výrobku.

Pohony se ovládají tlačítkovým ručním vysílačem (dálkovým ovladačem, který se vejde do kapsy), s jehož pomocí aktivujeme i garážová vrata, vstupní osvětlení nebo příjezdovou cestu. Řídicí jednotka dává pohonu povely, co má právě dělat, zda se zcela otevřít, či jen částečně. Má i další praktické funkce, jako pomalý rozjezd a dojezd, umí se plynule zastavit.

V zařízení nechybí světelná závora, která pracuje na principu fotobuněk a dává i kolemjdoucím jasně najevo, že z brány vyjíždí auto. Pohony bran jsou spolehlivé, při nečekané překážce se ihned zastaví.

Foto: LOMAX

Sekční vrata jsou složena ze „sekcí“, které pomocí pružin zajíždějí na vodicích kolejnicích pod strop. Do garážových vrat lze integrovat i vstupní dveře, jednotlivé panely jsou zateplené.

V chladnějších oblastech s častou sněhovou nadílkou si můžeme do zařízení pořídit tzv. integrované zahřívání. Díky němu automatika nezamrzne a bude spolehlivě fungovat.

Rady od profesionálů
Odpovídá Ing. Vít Kareš, www.hörmann.cz
Co je důležité při výběru garážových vrat?
Moderní garážová vrata nejsou jen tzv. dveře do garáže, ale mají daleko více funkcí. Patří k nim bezpečnost a ochrana proti vloupání, pohodlná obsluha a atraktivní design. Důležité jsou i jejich tepelně izolační vlastnosti. Při výběru garážových vrat musíme přihlédnout i ke konkrétním nárokům na jejich užívání. Jiné požadavky má ten, kdo má samostatně stojící nevytápěnou garáž, jinak je tomu v případě garáže, která je součástí domu a je v ní třeba i kutilská dílna.
Jak jsou vrata zabezpečena, nehrozí úraz, když jsou v chodu?
Vyráběná vrata splňují bezpečnostní předpisy podle evropské normy. Jsou konstruována tak, aby odstranila různé možnosti zranění, jako sevření prstů, vsunutí ruky po stranách zárubní. Máme i patentované záchytné zařízení proti prasknutí lana a pružiny nebo zabezpečení pro případ zlomení pružiny. Tyto patenty zamezují pádu křídla vrat, což je u svisle se otevírajících sekčních vrat zvlášť nezbytné.

Zabezpečeno proti zlodějům

Foto: NEXT

Přes garáž se zloděj může snadno dostat do domu. Nezajímá ho jen zaparkované auto, ale hlavně vybavení uvnitř. Bohužel motoristé zabezpečení garáže často podceňují.

Spolehlivou ochranou je proto investice do elektronického zařízení. Odborníci doporučují magnetická čidla na vratech, pohybové čidlo v prostoru garáže a to vše napojit na domovní alarm. Výhodou je i kamerový dohled.

V případě, že je garáž spojená s domem, jsou nutné certifikované bezpečnostní a zároveň protipožární dveře do domu. Vyplatí se nám i garáž připojistit jako samostatný objekt.

 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám