Dům, který měl architekt se svými kolegy rekonstruovat a upravit, nechal postavit klientův otec. Sám klient v něm bydlel v době, kdy chodil na základní školu. Pak ale dům rodina dlouhá léta pronajímala.

Velkou část přízemí nyní zabírá kuchyň.

Velkou část přízemí nyní zabírá kuchyň.

FOTO: Kenta Hasegawa

Interiér domu zaujmou syrovostí, s níž zůstala obnažena spousta prvků.

Interiér domu zaujme syrovostí, s níž zůstala obnažena spousta prvků.

FOTO: Kenta Hasegawa

Přízemí přišlo v rámci úprav o část stropu. Výměnou získalo mnoho ze světla dopadajícího okny z horního patra.

Přízemí přišlo v rámci úprav o část stropu. Výměnou získalo mnoho ze světla dopadajícího okny z horního patra.

FOTO: Kenta Hasegawa

Objekt vznikl v době, kdy byla v Japonsku nouze o bydlení. Domy se tehdy stavěly tak, popisuje architekt, aby se na co nejmenší plochu dalo vměstnat co nejvíce místností.

V současnosti, kdy ale populace v zemi klesá, místnosti v domech se rozšiřují, spojují se ve větší a obecně se mění i styl života. Místo striktně soukromých prostor se více dbá na propojenost jednotlivých zón a na možnost sdílení společného času v rámci rodinného kruhu. Právě tímto směrem se architekti rozhodli vést úpravu domu v tokijské čtvrti Hatogaya.

Do nízké stěny ze skříněk je zakomponovaná i televize.

Do nízké stěny ze skříněk je zakomponovaná i televize.

FOTO: Kenta Hasegawa

Ložnici od zbytku přízemí odděluje pouze vyvýšená podlaha a stěna skříněk.

Ložnici od zbytku přízemí odděluje pouze vyvýšená podlaha a stěna ze skříněk.

FOTO: Kenta Hasegawa

Stavba vznikla z velké části dle návrhu klientova otce. Každá z místností měla svou vlastní atmosféru, téměř každé z oken mělo svůj unikátní tvar.

Nicméně, jak poznamenává architekt, z domu dýchalo možná až příliš mnoho lásky, s níž byl stavěn. Takže měl-li odpovídat potřebám moderního stylu života, bylo třeba jej především poněkud odlehčit. A onu „lásku“, s níž byl vytvořen, odhalit obyvatelům jinak, jinými prostředky.

Na dřevěné schodiště shlíží obloukové vitrážové okno.

Na dřevěné schodiště shlíží obloukové vitrážové okno.

FOTO: Kenta Hasegawa

Prvním bodem úpravy, který se nabízel, bylo sjednocení vzhledu oken. Úskalím se však ukázal být příliš napjatý rozpočet majitele domu, a tak se architekti omezili pouze na zasazení oken na jedné stěně vždy do stejného druhu obkladů, čímž se podařilo je vizuálně propojit a přitom ponechat jejich jedinečnost.

Stěnu ložnice, která sousedí s nově vytvořeným volným prostorem tvoří skleněný panel.

Stěnu ložnice, která sousedí s nově vytvořeným volným prostorem, tvoří skleněný panel.

FOTO: Kenta Hasegawa

Z dětského pokoje je přímý výhled do ložnice rodičů.

Z dětského pokoje je přímý výhled do ložnice rodičů.

FOTO: Kenta Hasegawa

Změnou ovšem prošlo vnitřní uspořádání interiéru, kde architekti odstranili několik stěn, přičemž však zachovali většinu sloupů a trámů a ponechali je obnažené tak, aby jejich prostřednictvím vynikla historie domu.

Nově pak odstranili část podlahy v horním patře, aby vznikl volný prostor propojující obě podlaží mezi sebou vizuálně i fyzicky. Navíc, v horním patře jsou v blízkosti nově otevřeného prostoru velká okna, jimiž světlo nyní dopadá až do přízemí.

Architekti nechali odstranit část podlahy horního patra. Obnažené části a nedokonalosti ponechali záměrně nedotčené.

Architekti nechali odstranit část podlahy horního patra. Obnažené části a nedokonalosti ponechali záměrně nedotčené.

FOTO: Kenta Hasegawa

Dům, který na 300metrovém pozemku zabírá plochu 88 m2, je z části podsklepený a celkový součet jeho podlah činí 116 čtverečních metrů.

Přízemní prostory architekti propojili do jednoho prostoru, v němž je zóna vyčleněná pro kuchyň, obývací pokoj a na vyvýšeném pódiu pak i ložnice rodičů.

Přízemí

Přízemí

FOTO: Schemata (2x)

Horní patro

Horní patro

V horním patře zmizely všechny místnosti s výjimkou jediné, jíž je dětský pokoj. Jeho stěnu směřující k otvoru v podlaze tvoří čirý skleněný panel, díky němuž mohou děti kdykoli shlížet na dění o patro níž. Dokonce vidí i do ložnice rodičů. Vše ostatní slouží především jako herna či úložný prostor.