Hlavní obsah

Itálie chce rehabilitovat města postavená za Mussoliniho

PAŘÍŽ

Změny pohledu na města postavená či rekonstruovaná za fašistické vlády Benita Mussoliniho chce dosáhnout iniciativa, jež se nyní objevila v Itálii. Spojili se v ní starostové a radní pro kulturu asi 15 měst, kteří uzavřeli dohodu koncem září v Latině, jednom z měst, jichž se projekt týká. Francouzský list Le Monde však poukázal na dvousečnost iniciativy.

Článek

Stoupenci iniciativy za změnu pověsti měst, která vznikla nebo změnila svou podobu za éry fašistického diktátora, argumentují tím, že se města vyznačují moderní, ambiciózní a v mnoha ohledech utopistickou architekturou, která si zaslouží, aby se jí dostalo náležité pozornosti.

Architekti a urbanisté Mussoliniho éry chtěli spojit architektonické zásady starého Říma a tehdy avantgardní školy Bauhaus, kladli důraz na racionálnost, jednoduché linie a zároveň monumentálnost, která ladila s fašistickou ideologií.

Podle těchto zásad byla v Římě postavena čtvrť EUR a vznikla či byla předělána města jako Latina, Sabaudia, Aprilia, Pontinia a Foggia - široké ulice vedoucí k radnici, ke kostelu, ke kasárnám a ke "casa del fascio" (sídlu fašistické strany).

Místní chtějí přilákat turisty 

Města byla postavena většinou na nově získaných pozemcích, například vysušením močálů, nebo na půdě vyvlastěné statkářům a byla osídlena lidmi z nejchudších oblastí poloostrova. Prosté překrytí map oblastí malárie z dvacátých let a umístění těchto měst stačí k pochopení, že šlo i o odpověď na problém veřejného zdraví a o pokus vyvést Itálii z její nerozvinutosti, napsal Le Monde.

Kontext je ale zvláštní. V Itálii totiž fouká revizionistický vítr, napsal dále list s připomínkou pokusů rehabilitovat italský fašismus a dát mu rozhřešení za jeho nejčernější stránky, jako byly rasové zákony. Za představitele této tendence označuje nového římského starostu Gianniho Alemanna a ministra dopravy Ignazia La Russu, oba členy "postfašistického" Národního spojenectví.

Za těchto podmínek mohou stoupenci rehabilitace "Mussoliniho" měst těžko uniknout otázce, kterou položil historik umění Giorgio Pellegrini: "Lze pohlížet na architekturu těchto měst novýma očima a zároveň necítit tíhu tragédií, které se odehrály za zdmi každé z těchto budov?"

Iniciátoři nového proudu si už ale představují na třídách těchto měst autokary s turisty objevujícími toto nepohodlné dědictví, uvedl Le Monde.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám