Základní proporce u roadsteru SL jsou přesně, jak mají být – obrovitá přední kapota, pod kterou se vejde i dvanáctiválec, nízké těžiště i posaz a celkově kompaktní rozměry s malými převisy. Design tohoto modelu se ne každému líbí, základní koncepce je ale udělaná správně.

Proti verzi před omlazením je mírně jiná kapota, nárazník a světlomety (nyní s LED technologií). Střecha může být nově zavírána/otevírána do rychlosti 40 km/h a využitelný prostor v zavazadelníku má kryt, který se sám odklopí. Nové jsou i dvě barvy karoserie, na modrou metalízu (mimochodem opravdu povedenou) se můžete podívat na našich fotografiích.

Interiér dostal nový středový displej. Rovněž přibyly prvky bezpečnostní výbavy (radarový tempomat, samočinné brzdění). Novinkou je i příplatkový systém Active Body Control, který kromě snižování světlé výšky při rychlé jízdě umožňuje „naklápění” do zatáček. Systém má pětici senzorů na všech čtyřech kolech a výše zmíněné „naklápění” funguje v rychlostech 5–180 km/h.

Mercedes-Benz SL 400

Mercedes-Benz SL 400

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Základem je šestiválec, vrcholem V12

Šestiválec se probudí hlasitým vyštěknutím, samotný zvuk pak příjemně ladí s výkonem a zaměřením tohoto roadsteru a není uměle vytvářen reproduktory. Vše, co slyšíte, mají na svědomí klapky ve výfukovém potrubí, v komfortním módu o něco klidnější než v režimech Sport a Sport+.

Při prudším ubrání plynu ze dvou koncovek výfuku (ani jedna není falešná) vyletí zarachocení, zabrumlání jako u rally auta. Zvuk motoru celkově dotváří příjemnou atmosféru, a pokud vás bude na delší cestě obtěžovat, můžete ho částečně upozadit.

Volant potažený kůží napa a za příplatek 13 tisíc s úchopy z mikrovlákna má příjemně tlustý věnec a optimální velikost i tvar. Sedadla lze nastavovat v mnoha parametrech, sedí se příjemně nízko; záda díky optimální výplni nebolí ani při delších přesunech.

Mercedes-Benz SL 400

Mercedes-Benz SL 400

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Mercedes-Benz SL 400

Mercedes-Benz SL 400

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Oceňujeme i to, že Mercedes stvořil skutečně roadster, a nenabízí tedy neplnohodnotné a v praxi tak jako tak nevyužitelné zadní sedačky. Namísto nich jsou zde docela velké odkládací prostory. Výhled dozadu je ale špatný, určitě doporučujeme parkovací kameru, za kterou musíte z peněženky vyndat dalších bezmála osm tisíc korun.

A ještě drobná výtka: otravný systém start/stop se automaticky zapne při přepínání mezi jízdními režimy (Dynamic Select), to si mohl Mercedes odpustit.

Devítistupňový hydrodynamický automat vlastní konstrukce i výroby nahrazuje dřívější sedmistupňový 7G-Tronic, který zůstal vyhrazen AMG variantám. Rychlost řazení záleží na zvoleném režimu (Sport, Comfort), obecně ale není problém s rychlostí ani logikou řazení, jen občas si říkáte, že těch rychlostních stupňů je možná zbytečně mnoho. To když někde dobrzďujete do pomalejší zatáčky a automat podřazuje třeba o čtyři stupně, ve sportovním režimu s efektními meziplyny.

Mercedes-Benz SL 400

Mercedes-Benz SL 400

FOTO: Jan Handrejch, Právo

V plném tempu vám de facto stačí jen šest rychlostních stupňů – při tachometrových 254 km/h totiž motor právě na šestý rychlostní stupeň točí 6300 otáček. Šestku automat mimochodem řadí při 220 km/h. Pro běžné používání je stejně důležité, že devět stupňů umí velice snížit otáčky: padesátkou se můžete ploužit na sedmičku (1000 otáček), devadesátka znamená na devítku 1250 a české dálniční maximum pouhých 1900 otáček.

Pomalejší než čtyřválcový cayman, přesto rychlý

Vidlicový šestiválec má krásný nástup, který svým charakterem připomíná atmosférické motory, zde ovšem pomáhají dvě turbodmychadla a nejvyšší otáčky nejsou kdovíjak vysoké – 6500 je maximum. Ale těch šest válců tam cítíte naprosto zřetelně, pod plným plynem je to radost.

Jde ale o docela těžké auto, což dynamiku trochu shazuje. Námi naměřené hodnoty 100–160 za šest a 0–200 km/h za 18 sekund to asi vystihují nejlépe. Nedávno testované Porsche 718 Cayman s pouhým čtyřválcem dosahuje ve sprintu působivějších hodnot. [celá zpráva]

Video

Mercedes SL 400 – zrychlení 0–250 km/h

Zdroj: Novinky.cz

Mercedes předepisuje minimálně 98 oktanů pro V6, osmiválec se ale kupodivu spokojí i s pětadevadesátkou (ale každý majitel stejně bude do nádrže SL lít prémiový benzín, takže to není podstatné). Podstatné, ale opět nikoliv dramaticky, je, kolik si auto „vezme”.

Dlouhodobá spotřeba při klidnějším stylu jízdy lze srazit k 10 litrům vysokooktanového benzínu. Dynamická jízda v našem případě znamenala 20+, protože více než dvacet litrů paliva vám palubní počítač neukáže.

Mercedes-Benz SL 400

Mercedes-Benz SL 400

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Nízké těžiště znamená nízký moment setrvačnosti, v zatáčkách se SL nenaklání a jede krásně čistou stopu, při které cítíte, kdy zadní pneumatiky Pirelli P Zero začínají ztrácet přilnavost. Přicházející smyk okamžitě zastaví vypínatelná elektronická stabilizace.

Mercedes-Benz SL 400

Mercedes-Benz SL 400

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Vysoká pořizovací cena, jak jinak

Bez dohledu elektroniky se SL chová jako typická zadokolka a má tendence k přetáčení, jakkoliv tento model je spíše pohodlným Grand Tourerem než čistokrevným sportovním autem. SL s pevnou skládací střechou také nedokáže zamaskovat, že jde o otevřené auto, takže v některých situacích zaznamenáte lehké kroucení karoserie.

Na silnicích s rozbitým povrchem sice podvozek statečně vzdoruje negativním pohybům karoserie, hladký asfalt ale SL, dodávané výhradně s devatenáctipalcovými pneumatikami, polyká o poznání ochotněji.

Mercedes-Benz SL 400

Mercedes-Benz SL 400

FOTO: Jan Handrejch, Právo

SL není vůbec levné a s příplatkovou výbavou se námi testované auto dostalo těsně pod hranicí tří miliónů korun. Ve stejné cenové hladině se pohybuje i otevřené Porsche 911 a Jaguar F-Type. Který vybrat? Těžká otázka, SL je proti svým rivalům více komfortní a vzhledově více usedlé (zejména ve srovnání s jaguarem), špatná volba to ale rozhodně není.

Mercedes-Benz SL 400
Motor:2996 ccm, zážehový šestiválec, 2x turbo
Max. výkon:270 kW/367 k při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:500 Nm při 2000–4200 ot./min
0–100 km/h:4,9 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h (elektronicky omezeno)
Průměrná spotřeba:7,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 735 kg (EU)
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:2 577 300 Kč
Cena s testovanou motorizací: 
2 577 300 Kč