Hlavní obsah

Zatopí Škodě Rapid? Test Fiatu Tipo s nejlevnějším motorem

Novinky, Martin Žemlička

Italové oprášili slavné jméno Tipo a nabídli jej v novém vydání jako low-cost sedan a nově také hatchback. Jak jezdí konkurent pro Škodu Rapid, jsme vyzkoušeli se základní atmosférickou čtrnáctistovkou o výkonu 95 koní.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Tipo

Článek

Levné sedany jsou na českém trhu vcelku pochopitelně opomíjenou variantou, notabene když nejprodávanější low-cost model této kategorie je liftback. A samozřejmě je to Škoda Rapid. Ostatně ani české zastoupení Fiatu nečeká od dříve uvedené verze tipa nějaké zářné prodejní výsledky, ty bude mít spíš hatchback, který se zvolna začíná prodávat.

Otázka vzhledu je značně individuální, vnější vzhled tipa ale díky výrazné přední masce, širokému rozkročení a docela originálním zadním světlům nevypadá vůbec zle. Zato uvnitř je hned patrné, že má jít i model pro méně majetné motoristy - vnitřek je utopený v šedi, některé použité plasty jsou velice tvrdé a manuální přepínání vnitřního okruhu topení, respektive celý panel manuální klimatizace by měl zůstat v devadesátých letech.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Tipo

Zabouchnutí dveří doprovází tvrdý kovový zvuk a pohyby páček blinkrů naznačují, že jde o levné auto - chod je tvrdý, ne jako krásně měkký posun třeba u fabie nebo rapidu. Výhled dozadu není vzhledem k tříprostorové karoserii kdovíjaký, dopředu a do stran je ale vidět dobře.

Interiér je prostorný, zejména pokud jde o šířku

Dílenské zpracování v Turecku vyráběného tipa ale splňuje evropské standardy, snad jen pohybující se středový tunel nás u testovaného auta překvapil, jinak si nebylo na co stěžovat. Překvapily výškově nastavitelné pásy, což je prvek výbavy, na který dnes „zapomínají” i auta s cenovkou přes milión korun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Tipo

Dobře tvarované přední sedačky s tvrdší výplní a příjemně nízkým ukotvením u auta se základní cenou 280 tisíc příjemně překvapí. A místa na šířku je zde více než v rapidu. Z delšího rozvoru těží i cestující na zadních sedadlech, kteří mají před koleny pár centimetrů k dobru. Ovšem nad hlavou by ho mohlo být více, vyšší jedinci se budou hlavou dotýkat čalounění.

Proti rapidu je 4,5metrové tipo o 17 mm delší, avšak podstatně širší - 1780 vs.1706 mm. Je také vyšší 1480 vs 1461 mm, a to o 19 mm. Rozvor náprav činí 2640 mm, zatímco u mladoboleslavského soka to je 2602 mm. Zavazadelník má ale škodovka o trochu větší - tipo ztrácí se svými 520 litry rovných 30 litrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Tipo

Kupodivu se k tipu nedodává otravný systém start/stop. V nabídce je pouze pro naftovou třináctistovku, ovšem nepovinně, a dokonce za příplatek 5500 korun. Neznáme nikoho, kdo by si za tyto peníze nechal ničit motor, takže předpokládáme, že počty objednaných start/stop systémů pro tipo se limitně budou blížit nule.

Fiat Tipo má i pro základní čtrnáctistovku připravenou šestistupňovou převodovku, rapid má u 1.2 TSI (66 kW) jen „pětikvalt”. Chod páky jinak přesné manuální převodovky je ale ve fiatu tuhý, což se k rodinnému autu nehodí. Notabene když ne zrovna citlivé řízení má lehčí převod, v nízkých rychlostech ještě zvýšitelný režimem City.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Tipo

Šest rychlostních stupňů snižuje otáčky motoru při dálničních rychlostech, 90 km/h znamená 2500, stotřicítka na šestku znamená 3500 otáček. Dlouhodobá spotřeba se v našem případě pohybovala na hodnotě 6,5 l/100 km, což je velmi dobré.

Motor moc nejde, musíte ho dost točit

Skromné maximum točivého momentu (127 Nm) je dostupné až při 4500 otáčkách, čtyřválec tak musíte ždímat až k červenému poli a na dálnici se nebát podřazovat klidně na čtyřku. Pak tipo jakž takž jede, úměrně ale roste hluk i spotřeba. O lenivosti agregátu vypovídá námi naměřené pružné zrychlení: 80-120 km/h na čtyřku trvá dlouhých 12 sekund. Při testu nejvyšší rychlosti jsme na dlouhém rovném úseku naměřili rovných 180 km/h (dle GPS), na výrobcem deklarovaných 185 km/h se nám tipo rozjet nepodařilo.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Tipo

Podvozek se zadními vlečenými rameny je naladěn příkladně komfortně, i na velkých nerovnostech cítíte jen mírné pohupování a o spoustě děr jednoduše ani nevíte. Z tohoto hlediska je tipo příjemněji naladěné než Škoda Rapid.

Testovaný kus se slovenskými registračními značkami měl šestnáctipalcové pneumatiky s rozměrem 205/55. Daní za měkčí naladění je zřetelná nedotáčivost při ostřejší jízdě a také rozvlnění zádě při prudkém brzdění z vyšších rychlostí. Jako celek ale podvozek funguje dobře, a pokud moderní tipo využíváte spíše ke klidnější jízdě, vaše páteř to ocení.

Rapid versus tipo? Remíza

Co dostanete v základu k nejlevnější verzi za ceníkových 280 tisíc? Není toho málo: centrální zamykání s dálkovým ovladačem, manuální klimatizace, nebo čtyři airbagy. A ceny dalších příplatkových prvků jsou mnohdy v částkách jednotek tisíc korun.

Za jinou než bílou barvu karoserie se platí 12 tisíc korun, záruka je 2+3 roky s limitem 100 000 kilometrů. Proti rapidu tak tipo vychází cenově lépe, škodovka ale těží z praktičtější karoserie typu liftback a lepší dynamiky. Jinak jde - pro někoho možná překvapivě - o rovnocenné soupeře, u nichž nejde určit jednoznačného vítěze.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Tipo

Fiat Tipo 1,4
Motor:1368 ccm, zážehový čtyřválec
Max. výkon:70 kW (95 k)/6000 ot./min
Max. točivý moment:127 Nm při 4500 ot./min
0–100 km/h:11,5 s
Nejvyšší rychlost:185 km/h
Průměrná spotřeba:5,7  l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1225 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:281 300 Kč
Cena s testovanou motorizací:281 300 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám