Hlavní obsah

Kočka do terénu. Test Jaguaru F-Pace, prvního hliníkového SUV

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zatímco Land Rover jiné než terénní, respektive pseudoterénní vozy nenabízí, pro sesterský Jaguar jde o první podobný model. Britskou odpověď na Porsche Macan jsme vyzkoušeli s vrcholným třílitrovým vznětovým šestiválcem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Pace

Článek

Stojí Jaguar F-Pace za otočení? Zdánlivě snadná odpověď, mohutné tvary s širokými boky i sportovně prudkým zakončením zádě se ale během testu kolemjdoucím spíše líbily. Auto, které vidíte na fotografiích má obří 20palcové pneumatiky (a to mezi podběhy ještě odhadem 15 centimetrů chybí), v seznamu příplatkové výbavy figurují i extrémní disky s průměrem 22 palců za více než 150 tisíc korun.

Zadní svítilny připomínají sportovní model F-Type (nebo novější XF), ty přední jsou jakoby přimhouřené a jsou standardně s bi-xenonové, příplatkové LED provedení má natáčení do zatáček.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Pace

Světlá výška 21 centimetrů naznačuje nemalé terénní schopnosti, pro automobilku Jaguar Land Rover typické. Ale i tak soudíme, že největší terénní zkoušky, jaké podstoupí F-Pace, budou zahrnovat obrubníky při parkování v centrech velkých měst a poklidný výjezd zasněženou silničkou na horskou chatu.

Kokpit typicky jaguáří, vzadu dost místa pro nohy

Vnitřek je pak typický pro současné jaguary, nový je multimediální systém s jemnou a vcelku přehlednou grafikou dotykového desetipalcového displeje. Zamrzí pomalejší  odezva a také místy zmatené ovládání. BMW nebo Mercedes to umí lépe.

Fantasticky ostrý je obraz příplatkové parkovací kamery, jeden z nejlepších jaký jsme za poslední roky viděli. A kamera je prakticky nutností, protože výhled dozadu je skrz malé zadní okno nijaký. Zarazily nás drátky pro vyhřívání v předním okně, u tak drahého a prémiového modelu nemají co dělat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Pace

Interiér je v kombinaci hnědé kůže a tmavých plastů pohledný, ke zcela prémiovému dojmu ale ještě pár detailů, zejména ve výběrech některých plastů, chybí.

Zpracování je ale výborné a celkový dojem není vůbec špatný. Rozměrná křesla s hnědým čalouněním lákají svou pohodlností, vzadu je díky velkému rozvoru 2874 mmhodně místa pro nohy, trpět ale budou vyšší cestující v oblasti hlavy. Vzadu si tak s úsměvem sednou lidé do tělesné výšky 180 centimetrů, ostatní se budou muset v sedačce nepohodlně sklouznout dolů.

Zavazadlový prostor je s objemem 650 litrů, respektive 1740 l při sklopení zadních sedaček (dělených v poměru 40:20:40) premiantem třídy. Tyto hodnoty platí pouze při použití lepící sady, dojezdová rezerva základní objem srazí na stále nadprůměrných 508 litrů. I tak jde v této velikostní a cenové kategorii o jedno z nejpraktičtějších SUV.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Pace

Jízdně povedené, v rámci SUV pochopitelně

A Jaguar F-Pace potěší i z hlediska jízdních vlastností. Když jsem se vracel z večerního focení po úplně prázdných okreskách nižších tříd, neodolal jsem svézt se trochu svižněji. Nebo to alespoň zkusit a po pár kilometrech nadávat, že jde o další nemotorné SUV.

Chyba lávky, F-Pace s téměř ideálním rozložením hmotnosti (s touto motorizací 53:47), vyspělým podvozkem se všemi koly nezávisle zavěšenými a dobře naladěným řízením předváděl průlety, které bych od dvoutunového vysokého auta vskutku nečekal. Změny směru, držení stopy, trakci i neutrální jízdní projev s lehkou preferencí zadní nápravy staví F-Pace v tomto směru mezi nejlepší auta segmentu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Pace

Druhý den se na letištní ploše ukazuje, že při zatočení ve vysoké rychlosti s vypnutou stabilizací auto hodně zaklekává na zatížené přední kolo, což vás popravdě vyděsí. Ale to už s autem jedete, jako kdyby šlo třeba o sportovní hatchback - dvě tuny hmotnosti a vyšší těžiště jsou jednoduše znát. Ani na rozbitých silnicích nepocítíte menší komfort odpružení, pokud ale tlumiče nejsou rozpohybované - třeba při pomalejší jízdě ve městě - jsou rázy na nerovnostech citelné.

Od třílitrového šestiválce dopovaného dvěma turbodmychadly a standardně pohánějícího všechny čtyři kola by člověk čekal výbušnost. Dočká se jí, ale na to, že F-Pace ve vrcholné dieselové verzi žene vpřed 300 koní a 700 Nm, je to lehké zklamání.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Pace

Nepochopte mě špatně, s tímhle dobře odhlučněným motorem budete rychlí skoro za všech okolností, trochu větší dynamiky a šmrncovnosti mu ale schází. Z klidu na 200 km/h se dostane za rovných 31 sekund, pružné zrychlení 80-120 km/h zvládne podle našich měření pod 5 sekund. Zpomalování mají na starost kotoučové brzdy (vpředu průměr 350 mm) s vnitřním chlazením.

Jen osmistupňový automat pro šestiválce

Osmistupňová převodovka ZF řadí hladce, při tachometrové devadesátce točí na nejvyšší stupeň jen 1400 otáček, české dálniční maximum se pak vejde do dvou tisíc, konkrétně 1900 otáček za minutu. A to je vynikající. Spotřeba? Deset litrů nafty za celý test, při tachometrových 140 km/h osm a půl litru a okruhové hrátky znamenají odběr 24,9 l/100 km. Na víčku palivové nádrže (66 l) je ještě otvor pro dolévání močoviny - dolévání AdBlue je tak pohodlné.

Jaguar F-Pace 3.0 V6 diesel - zrychlení 0-220 km/hVideo: Novinky

Jaguar F-Pace má samozřejmě nálož nejrůznějších asistenčních systémů (proto je logo na kapotě překryté, obsahuje radar adaptivního tempomatu). Suma sumárum jde o velmi povedený model, který dolů sráží malý prostor pro hlavu vzadu, vysoká pořizovací cena, respektive cena za příplatky a méně intuitivní ovládání multimediálního systému.

Jako celek je ale nový model povedený, nejvíce nás zaujal svým jízdním projevem a sladěním motoru a převodovky. Plus samozřejmě nabídnutým komfortem odpružení, a to i na dvacetipalcových kolech. Pokud k životu nutně potřebujete SUV střední velikosti, nemusíte už nutně chodit jen do německých autosalonů. F-Pace není bez chyb, i tak se ale povedl znamenitě.

Škoda zatím malé nabídky motorizací. V nabídce je jediný benzínový motor (třílitrový šestiválec se 340 k), dieselové zastupují buď testovaný šestiválec, nebo dvoulitrový čtyřválec (180 k). Ten jako jediný lze mít i s manuální převodovkou a pohonem jen předních nebo všech čtyř kol.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Pace

Jaguar F-Pace 3.0 V6 Diesel AWD AUT
Motor:2993 ccm, vznětový šestiválec, 2x turbo
Max. výkon:221 kW (300 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:700 Nm při 2000 ot./min
0–100 km/h:6,2 s
Nejvyšší rychlost:241 km/h
Průměrná spotřeba:6,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1884 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:1 189 188 Kč (2.0 diesel, 180 k, FWD, MAN)
Cena s testovanou motorizací:1 614 860 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám